Així ha estat el ple de maig del 2026 a l’Ajuntament de Barcelona | Barcelona en Comú, eleccions municipals 2027, ERC, Jaume Collboni, Junts per Catalunya, plenari municipal, PP, PSC, VoxAfegeix betevé com a font preferida

En la sessió del plenari municipal d’aquest mes de maig, que s’ha celebrat quan falta un any per a les eleccions municipals 2027, Jaume Collboni ha hagut de torejar dos embats polítics. El primer ha estat matiner, en començar la jornada, en un ple extraordinari forçat per Junts, BComú i ERC arran de les vagues en serveis municipals.

Els tres partits han demanat al govern obrir espais de diàleg amb els sindicats que no estan d’acord amb el conveni col·lectiu de l’Ajuntament (aprovat al gener) i que han cridat a la vaga en serveis com les biblioteques, les escoles bressol i els serveis socials.

A continuació, tots els titulars del ple:

Plenari extraordinari per les vagues municipals

Junts, ERC i BComú han forçat un plenari extraordinari per les vagues dels treballadors municipals de l’Ajuntament. La sessió ha arribat dies després que els sindicats majoritaris i signants del conveni col·lectiu esbronquessin aquests partits de l’oposició per “obviar-los”.

“Hi ha un conflicte laboral i l’única manera d’abordar-lo és el diàleg“, han demanat els partits al govern. A les portes del consistori, a la plaça de Sant Jaume, s’han concentrat els treballadors en vaga, que denuncien que els han vetat l’entrada al Saló de plens. Els sindicats signants de l’acord, en canvi, sí que hi han pogut accedir.

protesta treballadors municipals plaça sant jaume vaga plenari maig 2026
Treballadors municipals es concentren davant l’Ajuntament durant el plenari

La proposta d’obrir espais de diàleg amb els sindicats en desacord ha tirat endavant.

✅ Junts, BComú, ERC, PP
❌ PSC, Vox

Memòria del Consell de Ciutat 2025

Montserrat Molera i Àlex Gonyi, representants del Consell de Ciutat, han presentat la feina feta per l’òrgan l’any 2025. Molera ha celebrat que han aconseguit consolidar el funcionament del Consell i ha destacat dos grups de treball: Barcelona, amable i amigable; i el dedicat a l’habitatge.

A més, també han posat de relleu la creació de la Comissió d’empara, que vetlla pel compliment del reglament de participació ciutadana de l’Ajuntament.

Aprovades les medalles d’honor i al mèrit a guàrdies urbans

El plenari ha aprovat atorgar un centenar de medalles d’honor i al mèrit a membres de la Guàrdia Urbana de Barcelona. El tinent d’alcaldia de Seguretat, Albert Batlle, ha destacat que aquestes distincions posen de relleu la “vocació, dedicació i la professionalitat” del cos.

✅ PSC, Junts, BComú, ERC, Vox

Aprovat el conveni de seguretat Generalitat-Ajuntament

El plenari ha donat llum verda al nou conveni de col·laboració en matèria de seguretat entre la Generalitat i l’Ajuntament. Substitueix el signat el 2005, coincidint amb el desplegament del cos dels Mossos d’Esquadra. El nou conveni reforça la coordinació i cooperació entre els cossos i, segons Batlle, evita duplicitats i millora el sistema de seguretat de la ciutat.

✅ PSC, Junts, BComú
⚪ Vox

Aprovat el Pla d’usos de Ciutat Vella

El segon embat ha arribat més tard, pel Pla d’usos de Ciutat Vella. Collboni l’ha aprovat definitivament sense sorpreses gràcies a Junts, però no s’ha escapat de les crítiques dels comuns i dels republicans, que consideren el text massa tou a l’hora de frenar la proliferació de comerços enfocats al turisme i no als veïns de tota la vida de Ciutat Vella.

✅ PSC, Junts
❌ BComú, ERC, Vox
⚪ PP

Aprovada la recuperació del Teatre Capitol

El govern Collboni ha aprovat de manera provisional l’operació urbanística que ha de permetre que el Teatre Capitol reobri com a un equipament de titularitat municipal. La modificació del Planejament General Metropolità ha tirat endavant gràcies a un acord amb Junts.

✅ PSC, Junts, PP
❌ BComú, ERC, Vox

Aprovat el pla per aixecar una torre bessona al carrer de Tarragona

El plenari ha aprovat de manera definitiva el pla urbanístic per aixecar una torre de 20 plantes al carrer de Tarragona. Es convertirà en la bessona de l’edifici Allianz, ja existent. Serà la quarta que s’alci al carrer i modificarà la silueta urbana de l’entrada sud de la ciutat.

✅ PSC, PP, Vox
❌ BComú, ERC
⚪ Junts

Aprovada la proposta de Junts

S’ha aprovat per unanimitat la proposta de Junts d’actualitzar i digitalitzar el Catàleg del Patrimoni Arquitectònic de Barcelona, abans que acabi el mandat, el maig del 2027.

La tinenta d’alcaldia d’Urbanisme, Laia Bonet, ha defensat la feina feta per preservar el patrimoni i ha dit que “aquest mandat marcarà un abans i un després pel que fa a la protecció del llegat patrimonial de la ciutat”. Ha votat a favor, diu, perquè la proposta és “fil per randa el full de ruta que el govern ja està executant”.

✅ PSC, Junts, BComú, ERC, PP, Vox

No s’aprova la proposta de BComú

El plenari no ha aprovat la proposta de BComú de reconduir 50 M€ de la promoció turística cap a polítiques d’habitatge per ampliar el parc públic.

✅ BComú
❌ PSC, Junts, PP, Vox
⚪ ERC

S’aprova la proposta d’ERC

S’ha aprovat la proposta d’ERC de regular l’accés a les Bateries Antiaèries del Turó de la Rovira –els búnquers del Carmel– per per reduir l’entrada de turistes. Els d’Elisenda Alamany proposen que la gestió vagi a càrrec del Museu d’Història de Barcelona, d’on les bateries formen part.

✅ PSC, ERC, BComú
❌ Vox
⚪ Junts, PP

No s’aprova la proposta del PP

No ha tirat endavant la proposta del PP de reprovar el tinent d’alcaldia de Seguretat, Albert Batlle, i instar el govern a elaborar un pla integral contra la delinqüència.

✅ Junts, PP, Vox
❌ PSC, BComú, ERC

No s’aprova la proposta de Vox

No s’ha aprovat la proposta de Vox d’aplicar també a Barcelona la “prioritat nacional” en l’accés a ajudes i subvencions. Els de Gonzalo de Oro havien negociat la iniciativa amb el PP, que ha fet esmenes al text final per votar-lo a favor.

✅ Vox, PP
❌ PSC, Junts, BComú, ERC

Collboni, sobre la Festa del Tour: “Quan un comet un error, rectifica”

En resposta a un prec d’ERC, Collboni s’ha referit al canvi de nom de la Festa Major del Tour, que ara es diu Festa del Tour, a seques. La nova denominació es deu a les queixes de la Plataforma de Festes Majors de Barcelona i d’alguns grups municipals.

“Es poden cometre errors, i quan un comet un error, rectifica“, ha dit l’alcalde. A més, ha reivindicat la festa: “Aprofitem aquest esdeveniment esportiu per donar oportunitats a la cultura de base de la ciutat, el comerç de base i l’esport de base”.