Escolta aquesta notícia

L’Ajuntament de Barcelona planteja ampliar fins als 80.000 € el préstec públic per a l’entrada del primer pis a Barcelona. Actualment la Generalitat està atorgant ajudes a joves d’un valor màxim de 50.000 €, però el tinent d’alcaldia d’Economia, Jordi Valls, assegura que “no és suficient” per l’elevat preu de l’habitatge a Barcelona.

La iniciativa, de fet, és d’ERC i l’executiu socialista l’ha entomada. Valls ha explicat que està en converses amb l’Institut Català de Finances i la Generalitat per poder engreixar aquest préstec als barcelonins que ho sol·licitin. Seria un crèdit sense interessos per als beneficiaris perquè els assumiria l’Ajuntament.

Ampliar el topall d’edat

La proposta del republicans —que ha tirat endavant al ple de l’Ajuntament de Barcelona amb els vots a favor del PSC, BComú i ERC (Junts i Vox s’han abstingut i el PP hi ha votat en contra)— també preveu blindar contra l’especulació els habitatges finançats, però sense que passin a ser habitatges de protecció oficial de manera permanent, com passa ara amb la mesura del govern català.

Alhora, també plantegen ampliar el límit d’edat més enllà dels 35 anys. La mesura, a més, estipula que els beneficiaris no hagin de retornar el préstec fins que no hagin tornat el total de la hipoteca.

Manca de capacitat d’estalvi

La presidenta del Grup Municipal d’ERC, Elisenda Alamany, ha definit la proposta com una eina per “enderrocar el mur de la primera entrada“, ja que “hi ha gent que pot pagar la quota d’una hipoteca, però no té estalvis“. “És intolerable que a Barcelona només pugui accedir a un habitatge de propietat qui hereta o els compradors estrangers amb poder adquisitiu més alt”, ha afegit.

Valls ha afegit que “qualsevol mesura d’habitatge no és petita si és útil” i ha recalcat la necessitat d’ampliar el topall del préstec tenint en compte els preus de Barcelona “perquè no són comparables”, per exemple, amb els d’altres localitats catalanes com Manresa, ha dit.

No a l’exempció de l’ITP i l’IVA

El mateix Ple de gener ha tombat una altra proposta sobre habitatge que ha plantejat Junts. Els de Jordi Martí Galbis demanaven que l’Administració pública ajudi econòmicament els joves en la compra del seu primer pis, esdevenint copropietària, i eliminar l’IVA i l’ITP en la compra del primer habitatge.

També planteja exigir a l’Estat la construcció de 3.300 habitatges en solars de la seva propietat a Barcelona. PSC, PP i Vox hi han votat en contra, mentre que BComú i ERC s’han abstingut.