L’Ajuntament de Barcelona traça el Pla clima, el full de ruta per adaptar millor la ciutat de cara al canvi climàtic. D’ara al 2030 es destinaran més de 1.800 milions d’euros —360 milions cada any— per descarbonitzar i reduir les emissions en tots els àmbits de la ciutat. Una iniciativa que inclou un paquet de mesures, algunes ja en marxa, com la refrigeració de les escoles públiques, l’electrificació de la flota de vehicles municipals o la instal·lació de plaques fotovoltaiques per generar energia de forma molt més verda.

Superar els debats i passar a l’acció

En l’acte de presentació, aquest dijous al Saló de Cent, l’alcalde, Jaume Collboni, ha abordat la importància d’entomar el canvi climàtic i ha fet una crida a “superar els debats i ja passar a l’acció”. Collboni ha destacat que Barcelona “fa 25 anys ja va iniciar un camí” i ara “es tracta d’accelerar tota la transformació per reduir i emissions i per protegir millor la gent”. La primera tinenta d’alcaldia, Laia Bonet, també ha incidit en què amb aquest pla, l’Ajuntament de Barcelona “passa a l’acció” i ha destacat que ho fa amb un “compromís d’inversió”.

Aposta per l’energia solar

Un dels objectius que s’ha marcat el consistori és multiplicar per cinc la generació fotovoltaica municipal el 2030. Espais com façanes, murs i pèrgoles per fer ombra poden ser també elements generadors d’energia. A les xarxes de climatització eficient que ja hi ha al 22@ o la Marina del Prat Vemell, s’hi sumarà una nova a la Sagrera, que començarà a tramitar-se el 2025.

pèrgola fotovoltaica ronda de Dalt
Imatge: Edu Bayer

Un 69 % de vehicles elèctrics el 2030

Un dels àmbits clau en aquesta transició sostenible és el de la mobilitat. Aquí l’Ajuntament es marca com a objectiu que el 69 % dels vehicles municipals siguin elèctrics. S’hi inclouen els vehicles de la Guàrdia Urbana i els dels serveis urbans (neteja, recollida de residus, parcs i jardins, entre d’altres). També es triplicaran els punts de recàrrega de vehicles elèctrics, passant del miler actual fins als 3.000.

Més dipòsits pluvials

Un altre dels punts clau de la iniciativa municipal és l’estalvi d’aigua. L’Ajuntament ja ha accelerat les obres d’ampliació de la xarxa freàtica, de cara a possibles nous períodes de sequera. Barcelona es prepara també per als aiguats amb tres grans obres: el desdoblament del col·lector de la Diagonal, la tercera fase del col·lector de Vilà i Vilà i la posada en marxa del nou dipòsit pluvial de la Rambla Prim, el 16è de la ciutat, que s’estrenarà el 2027.

Barcelona preparada per als temporals

Un dels reptes de Barcelona és preparar la ciutat per a la sequera però també per a les pluges torrencials. La ciutat ja s’ha ressentit en nombroses ocasions dels efectes dels temporals que devoren les platges. El pla preveu mesures com l’obra d’emergències per reconstruir el mur del passeig a la Mar Bella, que va quedar afectat per l’onatge.

Espais verds i zones d’ombra

El govern Collboni vol preparar la ciutat pel canvi climàtic, amb més espais verds dins el pla PEPI, per enjardinar més zones, a interiors d’illes. Així es guanyaran més de 22 hectàrees de verd. S’instal·laran també cobertes verdes a les escoles bressol municipals i s’habilitaran noves zones d’ombra a escoles i àrees de joc infantil.

Amb el Pla clima escola ja s’està instal·lant un sistema de fred-calor que permetrà que totes les escoles públiques de la ciutat estiguin climatitzades el 2023. També s’amplien els refugis climàtics.

Comparteix a: