La sessió de control d'avui ha començat amb intensitat. Ja en la primera pregunta del dia, el PP ha acusat la Generalitat de tenir els peatges més cars de tot l'Estat. SANTI RODRÍGUEZ, portaveu adjunt del Grup Parlamentari del PP "Mentre la mitjana del preu per quilòmetre d'autopistes de l'Estat és de 10 cèntims, la mitjana a les autopistes de la Generalitat és de 19 cèntims, amb puntes de fins a 55 cèntims, com és el cas dels túnels del Garraf entre Castelldefels i Sitges." Els populars denuncien així el doble discurs del govern, que critica el greuge comparatiu que té Catalunya, però, al mateix temps, cobra els peatges més cars. Esquerra i Solidaritat també s'han referit a la polèmica de les vies de pagament. Els republicans han instat el conseller a renegociar els contractes amb les concessionàries d'autopistes. Uns contractes que en alguns casos no s'han complert i pels quals el govern ha de pagar cada any 50 milions d'euros en bonificacions. LLUÍS RECODER, conseller de Territori i Sostenibilitat "Les concessionàries no són el problema. Les concessionàries van fer una proposta, la va aprovar el govern que fos, en molts casos els governs anteriors dels quals vostès formaven part, i ara el que reclamen és el compromís contractual que en el seu moment es va aplicar." Solidaritat ha posat en dubte que es puguin imposar sancions de 100 euros als conductors que es neguen a pagar els peatges. ALFONS LÓPEZ TENA, portaveu del Subgrup Parlamentari de SI "No existeix cap article al codi de circulació ni cap article en cap normativa vigent en aquest país, sigui europea, sigui catalana o sigui espanyola, que li faculti per multar per no pagar a una empresa privada. De la mateixa manera que vostè no es multa a vostè mateix quan no paga els milers de factures que té impagades de proveïdors." ARTUR MAS, president de la Generalitat "El gran tema, senyor López Tena, és el greuge amb la resta de l'Estat. El que no pot ser és que a Catalunya es paguin els peatges que es paguen i a la resta de l'Estat no. Aquest és el gran tema." Durant la sessió de control, Mas-Colell ha evitat aclarir si la Generalitat recuperarà l'impost de successions però ha assegurat que la política fiscal catalana no és fixa i s'hi poden acceptar canvis. També en matèria econòmica, el president Mas ha assegurat que espera que Catalunya tingui Hisenda pròpia abans d'acabar l'any, ja sigui gràcies al pacte fiscal o per altres vies.

Al text de la proposta es demana crear un fons estatal per poder rescatar, o en el seu defecte bonificar, els usuaris habituals dels peatges. El conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, ha dit que aquesta mesura podria posar punt i final al “greuge i a l’abús” que pateixen els ciutadans catalans respecte als de la resta de l’Estat. Recoder ha dit que cada català paga de mitjana a l’any fins a 95 euros en peatges, mentre que els ciutadans de la resta de l’Estat només en paguen 20.

Un acord transversal

La majoria dels grups han donat llum verda a la proposta, que ara haurà de ser discutida al congrés. El PSC considera que el fons de rescat hauria de servir per fer “una política de mobilitat diferent i sostenible”. ICV-EUiA ha anat més enllà, i ha proposat que es revisin els convenis amb les concessionàries  i que aquestes facin públics els beneficis. Tot i donar-li suport i considerar-la justa, el PP ha dit que es tracta d’una proposta “inoportuna”, i assegura que no prosperarà al congrés en les circumstàncies actuals de crisi.

De la seva banda, ERC ha denunciat el dèficit d’infraestructures que pateix Catalunya, i Ciutadans ha recordat que ja fa més d’una dècada que es va plantejar la creació d’un fons de rescat de peatges. SI s’ha abstingut, perquè considera aquesta proposta és “una comèdia” i ha qualificat l’empresa Abertis de “paràsit que viu de les concessions que s’allarguen indefinidament”.