Escolta aquesta notícia

(ACN/Redacció) El Parlament ha demanat la destitució de la consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, i ha reprovat el ministre de Transports i Mobilitat Sostenible, Óscar Puente, pel seu paper en les incidències de Rodalies. El Ple ha aprovat una proposta de Junts que reclama la destitució de la consellera, i una altra del PPC que exigeix la reprovació de Puente per la seva “ineficàcia constant” en la gestió de les incidències.

Les dues iniciatives han rebut el suport de Junts, PPC, Vox, la CUP i AC, el vot en contra dels comuns i el PSC i l’abstenció d’ERC. A banda, la cambra catalana ha aprovat una altra proposta dels republicans que insta el govern a exigir dimissions als presidents d’Adif i Renfe.

També sobre reprovacions, el Ple ha donat suport a una proposta d’ERC que demana reprovar Paneque per la seva “incapacitat d’exigir les responsabilitats necessàries” a Adif i Renfe davant la situació del “col·lapse del servei” de Rodalies. Així, el Parlament ha suspès políticament Paneque i es tracta de la primera vegada que el Parlament reprova un membre del govern d’Illa des de l’inici de la legislatura.

La nova empresa de Rodalies, constituïda abans que acabi l’any

La cambra catalana també ha ratificat que la nova empresa mercantil per executar de forma directa la gestió del Rodalies es constitueixi abans d’acabar el 2025. Aquesta proposta de resolució l’han presentada el PSC i ERC, que demanen que l’empresa estigui presidida i amb una posició majoritària al Consell d’Administració per la Generalitat i, a més, que la direcció executiva sigui independent del grup Renfe i estigui participada majoritàriament de l’executiu català.

“Dèficit històric de 50.000 milions d’euros”

El Parlament també ha coincidit a denunciar el “dèficit històric” d’inversions en infraestructures per part del Govern espanyol, a qui culpen del “mal funcionament crònic” de la xarxa de trens de Rodalies. La cambra ha aprovat una proposta de Junts que alerta que aquest dèficit en inversions està quantificat en uns 50.000 milions d’euros, segons la Comissió del Deute Històric del Parlament.

En aquesta línia, ERC lamenta que la manca de fiabilitat del servei ha causat un descens del nombre d’usuaris de Rodalies i, en conseqüència, una “sobreocupació de la xarxa viària i un increment de les emissions de partícules contaminants”.

Els grups també han avalat una proposta de la CUP que critica que en les darreres tres dècades hi ha hagut una “gran manca d’inversions” a Rodalies i que s’ha que prioritzat la inversió en les línies d’alta velocitat. En una línia similar s’han pronunciat els comuns, que també reconeixen que els governs espanyols “tant del PP com del PSOE”, van “prioritzar des dels anys noranta fins al 2018 l’alta velocitat”.

Imatge de l'autor/a
Imatge de l'autor/a