Tots els grups de l’oposició a l’Ajuntament de Barcelona han recriminat al govern municipal falta d’acord i de consens en les transformacions urbanístiques que impulsa. Ho han fet en l’última sessió de la comissió d’estudi sobre el model urbà de Barcelona en què s’han aprovat les conclusions. La tinenta d’alcalde d’Urbanisme, Janet Sanz, ha respost que tots els canvis parteixen del debat i el consens i que “pactar no vol dir retardar”.

Les crítiques han arribat també d’ERC, que ha donat suport a algunes de les grans obres com la connexió del tramvia o la reforma de la via Laietana. El portaveu Jordi Coronas ha reclamat treballar la política del pacte i l’acord, “cosa que no hem vist per part del govern municipal”. Des de Junts, Jordi Martí ha afirmat que “l’urbanisme és pacte, i aquest govern no dialoga ni pacta prou” els grans projectes de transformació urbana.

“Pactar no vol dir retardar”

Celestino Corbacho (Cs) ha dit que l’acció de govern no ha atès “ni el consens, ni el pacte, ni l’acord” i ha reclamat que en un futur ho faci. El popular Óscar Ramírez ha acusat l’executiu municipal d'”imposar la ideologia” en comptes de buscar el consens, mentre que la regidora no adscrita, Marilén Barceló (en nom de Valents), ha assegurat que algunes transformacions en marxa no s’haurien fet “si el govern hagués escoltat els experts”.

La tinenta d’alcalde Janet Sanz (BComú) ha afirmat que darrere de cada actuació urbanística hi ha professionals i diàleg amb veïns i entitats, i que es busca donar resposta ràpida a “reptes urgents”. Per això, ha sentenciat que “pactar i consensuar no vol dir retardar”. La regidora de Mobilitat, Laia Bonet (PSC), ha dit que cal avaluar les transformacions urbanes abans i després per “encentar-la i trobar el consens”.

Més transport públic i menys vehicle privat

La comissió ha aprovat unes conclusions que, precisament, demanen promoure “la cultura del pacte polític i ciutadà”. També fixa cinc “reptes urgents” de Barcelona com són: fer front a l’emergència climàtica, millorar la salut, canviar el model productiu, resoldre la fractura social, garantir l’accessibilitat i disminuir l’excés de trànsit.

En aquest últim repte, es fixa l’objectiu de millorar el transport públic per reduir a la meitat els 1,5 milions de desplaçaments en vehicle privat entre Barcelona i la regió metropolitana amb l’horitzó 2030. Les conclusions s’elevaran al plenari del mes de maig, però en la comissió ja han rebut el vot favorable de tots els grups, amb l’excepció de Junts i el PP, que s’han abstingut.