Escolta aquesta notícia

Després de tres anys intensos d’obres, la nova via Laietana està a punt d’estrena. El diumenge 29 de juny s’inaugurarà oficialment amb una festa ciutadana. Fa dos anys, ja s’havia obert el tram superior (entre Urquinaona i Antoni Maura) i ara les tanques i les màquines, que encara ocupen la part inferior del carrer (entre les places d’Antoni Maura i d’Idrissa Diallo), ja tenen els dies comptats.

Diumenge 29 a la nit, quan hagi acabat la festa, la nova via Laietana s’obrirà de nou al trànsit en els dos sentits de la marxa. Després de la remodelació, el carrer té voreres més amples i menys espai per als cotxes. Abans hi havia trams de vorera que no superaven els 2,6 metres d’amplada i ara fan més de quatre metres. Segons la tinenta d’alcaldia d’Urbansime, Laia Bonet, ha passat de ser un carrer “a evitar quan anaves a peu” a un “que vindrà de gust passejar-hi”.

La mobilitat de la nova via Laietana

La via Laietana passa de cinc a tres carrils de circulació. De baixada, en sentit mar, n’hi ha dos: un per a busos i taxis (compartit amb bicicletes), i l’altre de 30 km/h per al trànsit privat, sense restriccions.

En canvi, de pujada cap a la plaça d’Urquinaona, hi ha un carril bici segregat i un sol carril reservat per a busos i veïns. Amb algunes excepcions, com ara cotxes que vagin a pàrquings d’hotels, transport de mercaderies en horari restringit i taxis que comencin o acabin la carrera a la via Laietana.

“En general, per a qualsevol veí que vulgui creuar la ciutat, la via Laietana no és una opció“, assegura Bonet. L’alternativa per fer-ho serà el passeig de Picasso, el passeig de Lluís Companys o l’avinguda del Paral·lel.

Sistema de control per càmeres i multes

En cotxes no autoritzats que creuin la via Laietana en sentit muntanya, per tant, seran multats. Després de l’estiu (i d’una campanya informativa) entrarà en funcionament un control de matrícules a través de càmeres.

A banda, amb la recuperació del trànsit en sentit ascendent (tancat ara per les obres) a partir de dilluns, 30 de juny, el Bus del Barri 120 recuperarà el recorregut de pujada fins a Antoni Maura i connectarà amb l’Eixample, des de l’Hospital del Mar, per la via Laietana. Les línies V15 i V17 seguiran circulant de baixada.

Segons l’Ajuntament, la transformació, que va començar el març del 2022, encara sota el mandat d’Ada Colau, busca millorar la connexió entre els barris del Gòtic i de Sant Pere i Santa Caterina i la Ribera, alhora que donar un espai predominant per al vianant, el transport públic i la bicicleta. En total, s’hi han invertit més de 38 milions d’euros.