L’Ajuntament de Barcelona ha presentat el rec cultural, la versió cultural de la moneda ciutadana que funciona des del 2018 i que es posarà en marxa amb un pla pilot als barris de Sants i el Poble-sec. Una cinquantena d’equipaments i centres culturals públics i privats d’aquests barris participen en el projecte, que té per objectiu promoure el consum cultural local, sobretot entre les famílies amb més dificultats per accedir-hi. La prova es farà entre l’1 de setembre i el 28 de febrer del 2023.

Xecs de 200 euros per gastar en cultura per a famílies vulnerables

El pressupost és de 200.000 euros, la meitat dels quals es destinaran a 500 famílies amb infants ateses pels Serveis Socials de Sants i el Poble-sec. A cadascuna se li donarà un xec moneder amb 200 recs culturals, l’equivalent a 200 euros, per gastar en els equipaments culturals que s’han unit al projecte, en formació cultural o bé en espectacles, concerts o exposicions.

Barcelona serà pionera amb aquesta iniciativa pública de moneda ciutadana dirigida al foment de la cultura. La tinenta d’alcalde de Drets Socials, Laura Pérez, ha explicat que la mesura busca “democratitzar l’accés a la cultura” i ha destacat que l’eina també permetrà recollir dades sobre el consum cultural. “Vol aportar i generar oportunitats a infants de famílies que tenen una situació de desigualtat respecte a l’accés a la cultura”, i ha afegit que, segons dades de l’Ajuntament, hi ha un biaix del 20 % de l’accés a la cultura en funció de la renda.

Bonificacions en equipaments culturals per a tota la ciutadania

A banda dels xecs directes de 200 recs culturals, també es bonificarà el consum cultural als centres i equipaments adherits a la resta de la ciutadania. Caldrà descarregar l’aplicació mòbil Rec Barcelona, que funciona com un moneder virtual, i bescanviar euros a recs culturals. S’obtindrà un 50 % més per gastar en cultura. Per exemple, si es bescanvien 10 €, es rebran 15 recs culturals, amb un topall de 200 euros.

Equipaments culturals de barri i de primer nivell

Fins ara, la llista d’equipaments adherits inclou espais culturals com el Castell de Montjuïc, el CaixaForum Barcelona, el Museu Etnològic i de Cultures del Món, la Fundació Joan Miró, el Museu Olímpic i de l’Esport, el Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC), les llibreries La Carbonera, Mamut o La Inexplicable o les sales de concert Sinestesia, Meteoro i Laut.

El delegat de Drets Culturals de l’Ajuntament de Barcelona, Dani Granados, ha reivindicat la transversalitat de la iniciativa i la capacitat de visibilitzar i concentrar en una app tota l’oferta cultural de dos dels barris de la ciutat amb més equipaments d’aquest tipus. Per la seva banda, Luca Gervasoni, el director de l’associació Novact —encarregada del disseny de la moneda—, ha apuntat que es tracta d’un sistema molt “àgil” i “fàcil” i que s’impulsaran tallers per donar-ne a conèixer el funcionament.