El mes d'agost ja s'acaba i encara hi ha beneficiaris de la renda mínima d'inserció que no han cobrat l'ajut. Molts dels afectats han rebut la carta en què els informen que ja no els ingressaran directament la prestació, sinó que hauran de cobrar-la a través d'un xec. Però aquest taló, en alguns casos, no ha arribat. ROSARIO MISAS "Nosotros este mes todavía no hemos cobrado, y ya hemos passado la entrevista cumpliendo los requisitos y no entendemos por qué aún no tenemos la ayuda". La Generalitat ha garantit als afectats el pagament al setembre, que es tornarà a fer mitjançant un ingrés bancari. Abans de cobrar-lo, però, han de demostrar que compleixen els requisits a través d'unes entrevistes personals que s'estan fent aquests dies. Una prestació, la de la renda mínima d'inserció, que en els últims anys ha demanat cada cop més gent. Només a Barcelona, en quatre anys ha crescut un 40%. Entre les moltes veus que han criticat el canvi en el sistema de pagament d'aquesta ajuda, hi ha la síndica de greuges de Barcelona que ha obert una actuació d'ofici per demanar explicacions i per alertar dels riscos que poden tenir les retallades en aquest àmbit. MARIA ASSUMPCIÓ VILÀ, síndica de greuges de Barcelona "A curt termini hi haurà conseqüències i a la llarga no ens ho podem ni imaginar." El govern català detallarà divendres al Parlament els canvis legals que es faran sobre la renda mínima d'inserció. Els consellers d'Empresa i d'Ocupació i el de Benestar Social compareixeran a la cambra per donar-ne explicacions.

Vilà ha obert una actuació d’ofici per investigar les conseqüències que tindran les retallades socials a Barcelona i, d’aquesta manera, vol garantir que totes les persones que ho necessitin tinguin accés a una assistència social bàsica.

Segons la síndica, en els últims cinc anys, les peticions per cobrar la RMI han augmentat en un 36,3% fins arribar als 7.675 usuaris durant l’any 2010. Amb l’enduriment de les condicions per rebre aquesta prestació, Vilà considera que l’ajut ha deixat de ser un dret subjectiu i ha passat a dependre dels pressupostos, la qual cosa titlla d'”inadmissible” perquè la crisi incrementa les sol·licituds.

Crítiques als canvis en el sistema de cobrament

Vilà també ha criticat que la Generalitat ha modificat el sistema de cobrament “sense previ avís i sense tenir en compte les circumstàncies personals”. Des de l’1 d’agost, els beneficiaris de la RMI reben un xec bancari al seu domicili, quan anteriorment s’executava a través d’un ingrés. La síndica ha denunciat que moltes persones es van dirigir als serveis socials de l’Ajuntament perquè es van adonar que no havien cobrat la prestació i això va desbordar l’atenció. Assegura que aquest no serà l’únic col·lapse, perquè l’enduriment per cobrar l’ajuda augmentarà la demanda d’altres serveis socials.