Carrer d'Oristà

L’Ajuntament de Barcelona ha aprovat l’ampliació del pas inferior sota la línia ferroviària d’Adif al carrer d’Oristà, que tindrà un cost de 2,42 milions d’euros. És el projecte més destacat dels tres que el consistori tirarà endavant al districte de Nou Barris i que aniran destinats a millorar la mobilitat i accessibilitat, amb un cost total de 5,5 milions d’euros.

De moment, el pas serà exclusiu per a vianants

La intervenció suposarà una nova connexió entre la zona sud-oest i la nord-est de Vallbona que, de moment, fins que no s’aprovi la modificació del planejament urbanístic de la zona, serà d’ús exclusiu per a vianants. Amb la urbanització temporal, els vianants utilitzaran el nou pas inferior i els vehicles i bicis continuaran transitant pel ja existent. Quan la urbanització sigui definitiva, el trànsit de vehicles i bicis es produirà pel nou pas inferior, deixant el pas inferior actual per a vianants.

La intervenció generarà espais verds

La solució temporal s’ha dissenyat de manera que les diferències de cota entre els dos costats del pas siguin compatibles. Això permet tant l’accessibilitat al llarg del nou vial, com als entroncaments amb els vials existents, a més de crear espais verds.

Ja fa dos anys es va fer una intervenció per millorar els entorns que va consistir a vorejar el rec Comtal. Aquesta actuació donava resposta a una reivindicació històrica dels veïns.

El projecte definitiu, pendent del nou planejament urbanístic

El projecte del nou pas i rodalia és temporal. La intervenció definitiva es farà un cop s’aprovi el nou planejament urbanístic de la zona. L’àmbit d’aquesta primera intervenció abasta el tram del carrer d’Oristà des de la intersecció amb el carrer de la Torre Vella fins a l’aparcament del camp de futbol de Vallbona, situat a la plaça del Primer de Maig, que travessa sota la línia ferroviària d’Adif.

Nova estructura de formigó

L’actuació inclou l’execució de l’estructura per habilitar el nou pas inferior sota la línia ferroviària. Aquesta consisteix en un calaix de formigó armat d’11 metres d’amplada per 6 metres d’alçària i amb una llosa de 13 metres de llarg a la part superior i 17 metres a la inferior. El calaix es construirà “in-situ” i es col·locarà mitjançant gats hidràulics sobre un mur auxiliar d’empenta. Per efectuar la clava, caldrà estintolar les vies ferroviàries. El calaix s’haurà de desplaçar 20 metres des de la posició on es construeix fins a la ubicació definitiva.