Escolta aquesta notícia

La baixada de temperatures impacta de ple en les persones que es troben en una situació de vulnerabilitat. La mort d’una persona sense sostre la matinada d’aquest dimecres a Barcelona és un exemple més d’aquesta situació extrema. L’Eusebio tenia 57 anys i tenia relació amb serveis socials des del 2011. “Era una persona molt coneguda pels treballadors socials, però per raons personals mai havia estat vinculat a un equipament més fix o estable”, ha assegurat Sònia Fuertes, comissionada d’Acció Social, en una entrevista al bàsics. “Els equips estan molt afectats per aquesta pèrdua”, ha afegit.

Fuertes afirma que els professionals de serveis socials van sortir el vespre d’aquest dimarts al carrer de manera voluntària, perquè s’havia activat l’operació Fred en fase d’alerta, tot i no haver arribat als 0 ºC. “Els equips van pentinar la zona on pernoctava habitualment l’Eusebio, però no el van trobar. Era una persona molt difícil de localitzar, ja que no tenia telèfon mòbil”, explica Fuertes.

Així i tot, la comissionada assegura que, a hores d’ara, encara no s’han confirmat les causes exactes de la mort. Els Mossos d’Esquadra confirmen que no hi ha indicis de criminalitat i han obert una investigació.

Cinc persones mortes durant l’episodi de fred

Bea Fernández, directora d’Arrrels Fundació, ha explicat a betevé que des de la fundació s’ha fet un recompte de persones que han perdut la vida durant aquest episodi de fred, iniciat al desembre, i el nombre augmenta fins a cinc persones.

Sobre aquesta dada, Fuertes assegura que no els consta la xifra i que les causes del fenomen són diverses: “Viure al carrer és una situació de fragilitat i vulnerabilitat, però en moltes ocasions també hi ha patologies orgàniques prèvies, o situacions de consum o abús de substàncies”, afegeix la comissionada.

Fuertes assegura que totes les operacions necessiten uns procediments i uns protocols que, en molts casos, van més enllà de la política municipal. “Estem disposats a canviar, tenim la voluntat d’aprendre i incorporar canvis, i així ho fem“, afirma la comissionada. Fuertes posa sobre la taula la necessitat d’implementar un “abordatge supramunicipal” per donar resposta a aquestes situacions.

Entrevista completa a Sònia Fuertes, al bàsics