Les conseqüències de la nevada d'ahir s'han traslladat ara a l'esfera política. El govern ha admès avui que cal millorar la coordinació entre les administracions per evitar imatges com aquesta. La neu va causar el col·lapse a tres vies principals l'AP-7, l'AP-2 i l'A-2. Iniciativa ja ha demanat que compareguin al Parlament el conseller d'Interior i els directors de Trànsit i de Protecció Civil per donar explicacions. Des de la Generalitat fan autocrítica, però asseguren que la informació que es va donar i les mesures preventives per tenir les carreteres a punt van ser les correctes. SANTI VILA, conseller de Territori i Sostenibilitat "Ahir hi ha coses que sabem que s'haurien de fer millor, aquesta és autocrítica que fem. Conseller Espadaler i jo hem d'avaluar les decisions i potser ens haurem de conjurar per prendre decisions més contundents de forma preventiva." El conseller Vila es refereix a la prohibició de circular camions en dies complicats com el d'ahir. A moltes vies, aquests vehicles van quedar bloquejats i això va obligar a tallar la circulació durant hores. La Generalitat es compromet a estudiar si cal restringir-ne la circulació, com es fa a França quan hi ha nevades importants. Segons experts consultats per BTV, aquesta prohibició s'ha d'aplicar quan la nevada és copiosa i apunten que la clau és la previsió. I, especialment, tenir la sal a les carreteres. JAUME FONT, professor de la Facultat de Geografia de la UB "A les vies importants calia més previsió, tirar sal o que els camions estessin preparats en diverses zones, sobretot les més perilloses." Un dels episodis més greus viscuts ahir va ser aquest.... Durant més de 6 hores, centenars de conductors, molts barcelonins, van quedar bloquejats al túnel del Bruc a l'A2, de titularitat estatal. Mentre que la Generalitat defensa l'actuació a les seves vies, creu que l'Estat no tenia el dispositiu a punt, que li va costar reaccionar. Més enllà del debat sobre si la gestió de la nevada va ser la correcta o no, avui molts dels conductors afectats es pregunten ara si poden reclamar compensacions per les hores que van perdre atrapats al volant. Podran fer-ho si acrediten els danys que els ha comportat, per exemple, si l'empresa no els paga les hores de feina perdudes. També caldria provar que hi ha negligència o falta de previsió del titular de la via, ja sigui la Generalitat, l'Estat o una concessionària privada. MERITXELL BARNOLAS, advocada "Hi ha una via legal que si s'avaluen els danys es pot compensar econòmicament si alguna cosa no va funcionar be." El gruix de la nevada ja ha passat, però avui encara hi ha quatre carreteres tallades i a set vies més cal circular amb precaució per l'aparició de plaques de gel.

El govern català ha fet autocrítica i ha reconegut que hi va haver alguns errors de coordinació en la gestió del temporal de neu d’aquest dimarts, però ha destacat que la majoria de vies on es va produir el col·lapse són de competència estatal. El conseller Santi Vila ha afirmat que en la propera decisió “potser” s’hauran de “prendre decisions més contundents de manera preventiva”.

A causa de la nevada, aquest dimecres centenars de vehicles es van quedar atrapats durant més de cinc hores al voltant del túnel del Bruc, a l’A-2, de titularitat estatal. Els conductors, indignats pel col·lapse, van denunciar la falta de previsió del govern, que l’endemà del temporal ha comparegut per donar compte dels fets.

El conseller d’Interior, Ramon Espadaler, ha dit que el govern farà una anàlisi “crítica” de l’actuació de totes les administració, assumirà les “pròpies responsabilitats” però també exigirà les dels altres. En aquesta línia, Espadaler ha criticat que el Ministeri de Foment no va reaccionar a temps, i ha dit que hauria d’haver enviat abans les màquines llevaneu a les carreteres estatals. Per la seva banda, el ministre d’Interior, Jorge Fernández Díaz, s’ha ofert a col·laborar amb el govern de la Generalitat amb serveis com la Unitat Militar d’Emergències (UME) o la Direcció General de Protecció Civil.

Des del Departament de Territori i Sostenibilitat, el conseller Santi Vila ha considerat que la informació donada i les mesures prèvies aplicades a les carreteres van ser correctes. Tot i així, ha fet autocrítica i ha afirmat que s’avaluarà la gestió amb la conselleria d’Interior, amb qui està prevista una trobada la setmana vinent. Vila ha dit que potser s’hauran de “prendre decisions més contundents de forma preventiva“, com per exemple restringir la circulació de camions.

A més, la Conselleria d’Interior també es reunirà amb els responsables del telèfon d’emergències 112, Protecció Civil, el Servei Català de Trànsit i els Mossos d’Esquadra per tal d’avaluar tots els aspectes de la gestió.

Compensació per perjudicis

Paral·lelament, alguns experts legals consultats per BTV consideren que els ciutadans que es van veure atrapats diverses hores a les carreteres podrien reclamar compensacions. L’advocada Meritxell Barnolas ha explicat que “hi ha una via legal que si s’avaluen els danys es pot compensar econòmicament si alguna cosa no va funcionar bé.” Per fer-ho s’han de complir alguns requisits: el principal és acreditar els danys i demostrar la negligència o falta de previsió del titular de la via.