La presidenta del Banc Europeu d’Inversions (BEI), l’espanyola Nadia Calviño, ha anunciat que l’organisme mobilitzarà entre el 2026 i el 2027 inversions per un valor de 10.000 M € per construir habitatge assequible i per a rehabilitacions als 27 països de la Unió Europea. Calviño ha avisat que la crisi per accedir a un pis “és un repte compartit per gairebé tots els països membres”.
Amb aquest context, Calviño ha anunciat des d’un fòrum del BEI, a Luxemburg, un pla d’acció per “incrementar l’escala i l’impacte” del seu “suport al sector de l’habitatge a Europa”. Nadia Calviño ha afegit que el Banc Europeu d’Inversions té previst arribar a mobilitzar 10.000 M € els propers dos anys, provinents del sector públic i del privat.
“Estic convençuda que, posant tots els actors al mateix vaixell, ens en sortirem i podrem millorar la qualitat de vida dels europeus“, ha sentenciat la presidenta del BEI. Està previst que els fons es destinin als estats però també a les polítiques locals.
Collboni: “És una emergència”
En el fòrum del BEI també hi ha participat l’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, que ha aplaudit el pla d’acció que incrementarà les inversions en habitatge a ciutats com la que governa ell. “És una emergència”, ha dit Collboni.
En un pànel sobre polítiques locals per revertir la crisi de l’accés a un habitatge assequible, l’alcalde ha defensat l’eliminació dels pisos turístics a partir del 2028, la declaració de Barcelona com a zona tensionada i l’acceleració de la construcció de pisos públics.
“Les ciutats necessitem més recursos i ser escoltades”, ha dit Collboni pocs dies després d’elevar al Parlament Europeu la lluita per l’habitatge. Barcelona lidera una xarxa de ciutats que fan pinya perquè els governs locals rebin finançament directe d’Europa per construir i rehabilitar edificis.