El Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana preveu una inversió de 2.556 M € a Catalunya el 2023, segons recullen els pressupostos generals de l’Estat per a l’any que ve. La xifra és de rècord i, segons la ministra Raquel Sánchez, duplica la que hi havia en els últims comptes del govern del PP (2018). El gruix més important se l’emporten les infraestructures ferroviàries, amb obres com l’estació de la Sagrera.

La ministra ha assegurat que treballa per “donar la volta” a les xifres d’execució, que el 2021 es van quedar en un 35 % de tot el que estava pressupostat. “Tenim el compromís per executar més a Catalunya”, ha dit Raquel Sánchez, que ha assegurat que el seu equip no pot estar satisfet “amb un nivell d’execució més baix del 100 %”. I ha destacat que el primer semestre del 2022 s’ha gastat un 40 % més que en el mateix període de l’any anterior (que era d’un 13 %).

Segons la ministra, Catalunya és on s’ha executat més inversió aquest any, amb unes licitacions que ja sumen 850 M €, cosa que representa el mateix que tot el 2021. En la presentació del pressupost del ministeri, Raquel Sánchez ha recordat l’aportació de 660 M € per mantenir la gratuïtat dels abonaments de Rodalies i mitjana distància el 2023, i ha explicat que al desembre es decidirà si es manté el finançament per rebaixar la T-Usual i la T-Jove.

La Sagrera, entre les inversions previstes

El ferrocarril s’emporta el gruix més elevat de la inversió del ministeri a Catalunya amb 1.665 M €. A Barcelona ciutat es destinaran 140 M € per continuar les obres de l’estació de la Sagrera, que ja ha arribat a un 60 % d’execució. També hi ha una partida (3,5 M €) per les obres d’ampliació de les andanes de Rodalies a l’estació d’Arc de Triomf, i el nou accés ferroviari a l’aeroport de Barcelona-el Prat, amb una inversió de 29 M €.

A tota la demarcació de Barcelona, el Ministeri de Transports també ha pressupostat 106 M € en carreteres, amb obres com el carril bus de la B-23 d’entrada a la ciutat, pel qual es transferiran 5,7 M € a la Generalitat. Pel que fa a la inversió en habitatge, el ministeri de Raquel Sánchez destinarà 327 M € a Catalunya, dels quals 103 milions han de servir per construir pisos de lloguer assequible a la ciutat.

L’aportació que l’Estat fa a l’ATM per finançar la xarxa de transport públic metropolità és de 109 M €, la mateixa quantitat dels últims quatre anys. La ministra ha dit que la Llei de mobilitat sostenible que s’està ultimant ha de resoldre el sistema de finançament del transport urbà amb “més seguretat i certeses”.