Estacio del Nord

L’Estació del Nord, que la crisi del coronavirus ha deixat a nivells mínims d’activitat, es convertirà en la parada de referència per als autorcars del Maresme i la Costa Brava. En concret, per als que traslladen els turistes que fan nit fora de la ciutat però que venen a passar el dia a Barcelona. Aquesta és una de les propostes sorgides del Fòrum de Debat Ciutat, Turisme i Cultura, un procés de reflexió col·lectiva en què han participat 150 noms destacats de l’àmbit de la cultura, el sector turístic i les indústries creatives.

D’aquesta manera, es vol reduir la mobilitat d’autocars al centre de la ciutat, en la mateixa línia de la reforma que s’està fent a la ronda de la Universitat. Un cop a l’Estació del Nord, s’informarà els visitants sobre els diferents continguts que la ciutat ofereix més enllà dels grans focus d’atracció. Amb la mateixa intenció, s’ha repensat el model del bus turístic, amb noves rutes i freqüències, per fer-lo més “eficient, sostenible i prescriptor de nous escenaris i continguts”.

Objectiu: atreure el turisme cultural

Aquestes propostes són només dues de les que s’inclouen al pla d’acció per atreure el turisme cultural. Entre les iniciatives que s’han dissenyat, també hi ha l’elaboració d’un mapa d’activitats i esdeveniments culturals, un programa d’informació adreçat als estrangers que viuen a Barcelona o la creació d’un nou model d’ajuts. D’aquesta manera, el primer tinent d’alcalde, Jaume Collboni, creu que s’aborden “reptes que fins ara havíem ajornat”, entre els quals destaca “un major respecte mediambiental o la desconcentració de l’oferta del centre de la ciutat“.

Segons el regidor de Turisme i Indústries Creatives, Xavier Marcé, “una bona part de les persones que ens visiten situen l’art i la cultura com una de les seves principals prioritats”. De fet, les dades municipals apunten que els turistes tenen interès en el patrimoni de la ciutat i que participen en els festivals de música, però que, en canvi, “estan allunyats de les arts en viu i no coneixen les propostes innovadores de les indústries creatives de la ciutat”. Per això, un dels objectius principals és incrementar el contingut cultural de l’oferta turística. “Apostem per un model turístic que prioritzi la qualitat”, ha afirmat Collboni.

En concret, s’han fet 12 propostes, que han sorgit després de 10 jornades de debat entre els diferents actors:

  • Facilitar la integració al món professional dels alumnes de formació professional i d’universitat de branques artístiques.
  • Programa d’informació i atracció cultural dirigit als estrangers residents a Barcelona, una població “quantitativament molt important” i amb molta “capacitat d'”influència mediàtica”.
  • Posar en marxa el districte internacional per diversificar territorialment l’oferta cultural als districtes.
  • Elaborar un mapa i un cents d’activitats i esdeveniments culturals que sigui dinàmic, fàcilment consultable i que faciliti la interacció.
  • Crear un fons públic i privat a la Fundació Barcelona Cultura per desenvolupar nous continguts en matèria artística i cultural.
  • Tirar endavant un pla de suport i ajuts a pimes i a noves emprenedories en l’àmbit de la cultura i de la indústria creativa.
  • Digitalització de la informació i la promoció turística.
  • Agència Metropolitana de Públics i Audiències: es preveu crear un programa de gestió de dades per analitzar l’oferta cultural i els perfils de consum dels usuaris a escala metropolitana.
  • Crear una Xarxa de Ciutats Culturals i Intel·ligents amb interessos turístics de valor afegit a escala espanyola i europea per generar espais de trobada.
  • Ampliació del Consell de Turisme i Ciutat als sectors culturals i increment del sector cultural al Consorci de Turisme de Barcelona.
  • Redacció i difusió de la Carta de Compromís de Drets i Deures dels visitants.
  • Convertir l’Estació del Nord en punt d’inici i final d’autocars provinents del Maresme i la Costa Brava i repensar el model del Bus Turístic.