Ignasi Llorente, secretari de comunicació d'ERC "Primer la proposta política, i després cal debatre-la, explicar-la i compartir-la mitjançant tots els canals possibles." "Portar una mica més enllà aquest sistema de personalització dels cartells i és directament agafar imatges de ciutats de Catalunya en què la gent podrà posar la fotografia el nom i el motiu de valentia d'un amic seu, un familiar o un conegut, i enviar-lo per correu electrònic com si aquella persona realment ocupés l'espai central de la campanya d'ERC. És una forma divertida de viralitzar el missatge que, en el fons estem fent el mateix que hem fet en precampanya: agafar una persona individual, anònima, i posar-la en un cartell." "Nosaltres sempre hem apostat per no inventar coses noves. Si el Facebook funciona, utilitzem el Facebook. Si el Twitter funciona, utilitzem el Twitter. Siguem sincers i fem un Twitter que sigui l'equip de campanya qui el gestiona i, aquell dia que el Puigcercós vol fer un missatge té aquesta plataforma i acaba signant JP, en canvi els altres missatges, generalment, els signem generalment com a EC, equip de campanya." "Bàsicament, en aquesta campanya hem jugat molt amb els vídeos. I crec que l'espot de campanya tindrà una presència important i és un vídeo viralitzable, perquè és curt i enganxa fàcilment. I, en segon lloc, tota l'activitat de Facebook." "Vam penjar el programa electoral amb un format wiki, obert. Perquè la gent pugués entrar, corregir, modificar, eliminar... En aquest cas es tracta d'un programa electoral d'un partit però en el futur es pot tractar d'una llei o una proposta legislativa." "No crec que sigui la política o la tecnologia 2.0 la que fa canviar la política. La política ha de canviar i les noves tecnologies ens ajuden a canviar en la direcció de més proximitat, més participació, més diàleg."

Novetat de campanya

La precampanya d’ERC es va concebre des de l’inici amb filosofia 2.0: van recollir les experiències vitals de persones anònimes voluntàries que tenien alguna història personal relacionada amb la valentia i les van utilitzar per il·lustrar els cartells. Aquest procés, es recull al web de participació Gent Valenta, des d’on ara proposen una novetat: la possibilitat de personalitzar els cartells d’ERC via web amb imatges d’amics o familiars i enviar-los per correu electrònic.

Un programa electoral wiki

Des del mes de maig i fins a l’octubre, Esquerra va penjar al web Gent Valenta el seu programa electoral en format obert, o wiki, de tal manera que qualsevol ciutadà podia modificar paràgrafs sencers i fer noves aportacions. Els apartats de benestar social i agricultura, van ser els que van rebre més aportacions. Concretament, sobre Agricultura, Ramaderia i Pesca, una aportació sobre la producció integrada es va convertir en aquesta amplicació del programa:

“Impulsarem els sistemes de producció adequats per tal de complir amb els estàndards de qualitat i seguretat alimentària que exigeixen els principals mercats als quals hi exportem la nostra producció. Dotarem de mitjans tècnics i d’investigació suficients per fer un producte de qualitat i competitiu.”

La força del web

Més enllà dels projectes participatius i les xarxes socials, el pilar d’ERC és el seu web. Es tracta del portal més visitat de l’Estat espanyol, pel que fa a webs de partits polítics. Ignasi Llorente, secretari de comunicació d’ERC, ho argumenta en diverses direccions: en defensa la usabilitat i l’intensa activitat que tenen els webs locals.

Recepta d’arròs al Facebook

El candidat d’ERC, Joan Puigcercós, gestiona personalment el seu Facebook: té un aire molt personal i compta amb 4.987 amics. A més d’informació sobre l’activitat política, inclou aspectes de la vida quotidiana, com, per exemple, una recepta d’arròs a la paella. En canvi, el compte de Twitter Puigcercós2010, està dirigit per l’equip de campanya i inclou bàsicament informació del partit. Tot i això, el partit marca una diferència entre els twitts escrits pel propi equip de campanya (signats amb les inicials EC) i els missatges que envia Joan Puigcercós (JP). A més, el candidat d’ERC compta amb una pàgina personal i un bloc.