L’Ajuntament ha fet el primer balanç des de la posada en marxa dels punts d’assessorament energètic (PAE) a tots els districtes de la ciutat. Durant el primer mes de funcionament, s’hi han atès més de 800 persones, de les quals el 65 % patia pobresa energètica. Més enllà de l’actuació dels PAE, el consistori ha evitat 900 talls d’aigua, llum i gas, i ha posat 27 multes a energètiques.

De les 800 consultes que s’han fet als 10 PAE que hi ha a la ciutat, els de Sant Martí i Sant Andreu n’han registrat un 25 %. Arran d’aquestes actuacions, el govern municipal ha detectat que gairebé 7 de cada 10 persones ateses estan en situació de pobresa energètica; per això la tinenta d’alcalde de Drets Socials, Laia Ortiz, considera que “són un indicador clar que hi ha una necessitat evident d’informació”. En aquest sentit, Ortiz ha assegurat que l’Ajuntament vol anar més enllà per reforçar -amb els cossos de seguretat i els bombers- els circuits de detecció de famílies vulnerables; una proposta que ja va fer l’Aliança contra la Pobresa Energètica.

Després del primer mes dels punts d’assessorament energètic, el govern municipal ha evitat 150 talls de subministrament (xifra que puja a 900, tenint en compte les intervencions paral·leles a les dels PAE). De fet, la col·laboració de les energètiques continua sent la pedra a la sabata: el consistori ha obert 74 expedients sancionadors, dels quals 27 ja han acabat en multa (tant per talls irregulars com per no informar suficientment els clients).

En aquest sentit, la tinenta d’alcalde de Drets Socials ha afirmat “no tenir confiança” amb les empreses d’aigua, llum i gas, que tenen temps fins a finals de febrer per avenir-se a firmar el conveni que els exigeix corresponsabilitzar-se del cost de la pobresa energètica. Els PAE també han tramitat 28 peticions de bo social, reduccions de potència contractada, canvis de tarifa o canvis de titularitat en els contractes