Un ple ordinari corresponent al mes de febrer, que culmina una setmana amb el debat turístic com a protagonista. Tres dies després de la primera audiència pública sobre turisme, avui el PP porta al plenari una proposició per reprovar la gestió que el govern municipal ha fet en aquest sector. Els populars consideren que l’executiu de Xavier Trias ha actuat de manera equivocada i negligent, fet que ha convertit el turisme, diuen, en un problema i no una oportunitat. Veurem quins suports té aquesta reprovació, que és la segona que el PP presenta en aquest mandat.

Ja ho va fer el mes de juny de l’any passat, quan, amb el suport del PSC, es va reprovar l’alcalde per la gestió de Can Vies. I encara sobre turisme, a la sessió de control al govern, Iniciativa farà un prec directe a l’alcalde en què li demana que se suspenguin les llicències de tota mena d’allotjaments turístics (hotels, albergs, habitatges d’ús turístic…) a tota la ciutat. Els ecosocialistes justifiquen aquesta mesura perquè res no condicioni el procés de reflexió i participació sobre turisme que s’ha engegat amb el nou Pla Local de Turisme Responsable i Sostenible.

El ple començarà amb l’informe 2014 de la síndica de greuges de Barcelona, Maria Assumpció Vilà. Aquest és l’últim informe d’aquest mandat que presenta i, també, el darrer del mandat de Vilà al capdavant d’aquesta institució, que acaba el mes de maig. Un informe que posa èmfasi en els drets a la infància. La síndica demana a l’Ajuntament que consideri la despesa en alimentació infantil com una prioritat per garantir la igualtat d’oportunitats i que potenciï les polítiques d’infància i família.

La sessió d’avui també ha de donar llum verda definitiva a la modificació de l’ordenança de circulació amb noves normes per a les bicicletes. Els canvis més destacats són l’obligació dels ciclistes de circular per la calçada. Només es deixarà anar per les voreres si fan més de cinc metres, no hi ha carril bici i el carrer és de doble sentit. La norma, però, té una moratòria d’un any i mig per implantar-se, temps que el govern es dóna de marge per ampliar la xarxa de carrils bici. La modificació de l’ordenança també inclou sancions per als conductors de vehicles a motor que assetgin els ciclistes.

A més, s’introdueix la prohibició de circular en grups de més de 15 bicis, amb tres acompanyants acreditats. Els canvis es van aprovar de forma inicial al novembre amb el suport de tots els grups excepte el PP. El cas és que a la Comissió de Mobilitat de la setmana passada, els grups que al novembre hi van votar a favor van mantenir en secret el vot fins al ple d’avui. Per tant, l’aprovació definitiva és una incògnita.

Encara sobre mobilitat, avui s’ha d’aprovar de forma definitiva un canvi en l’ordenança d’estacionament regulat de vehicles per tal que tots els cotxes elèctrics, siguin o no de titulars residents a Barcelona, puguin aparcar de franc a l’àrea verda. Uns canvis que inclouen també descomptes en l’àrea verda per als professionals.

Les infraestructures de la ciutat es faran també un lloc al plenari. A la sessió de control, el PP farà un prec directe a l’alcalde en què li demana que reclami a la Generalitat la posada en marxa immediata de les estacions de la Línia 9 del metro a la Zona Franca. Aquest prec arriba després que aquesta setmana, l’alcalde no descartés l’opció que l’Ajuntament avancés a la Generalitat els diners per acabar aquest tram de metro.

També d’infraestructures tracta la proposició del PSC. Els socialistes demanen que el govern municipal negociï amb l’executiu central perquè al Pla d’inversió per Europa 2015-2017, l’anomenat Pla Junker, inclogui projectes estratègics per a la ciutat, com ara l’estació de la Sagrera, l’L9 del metro, el corredor mediterrani i els accessos al port, i el perllongament de l’L2 i L8 del metro.