Gairebé una de cada tres persones ateses l’any passat als 11 punts d’assessorament energètic (PAE) repartits per Barcelona són dones d’edat avançada. Segons el balanç del 2020 de l’Ajuntament, el 32 % de llars que han acompanyat estan formades per una persona sola, i “la immensa majoria” són dones de 69 anys de mitjana. Durant l’any marcat per l’esclat de la pandèmia, van créixer en un 7 % els usuaris dels PAE i, per tant, 33.641 persones van tenir problemes amb els subministraments.

Que les dones grans tinguin més risc de patir pobresa energètica és, segons el consistori, fruit de “desigualtats econòmiques estructurals que afecten més les dones“. Segons la regidora d’Habitatge, Lucía Martín, “tenen feines més precàries, inestables i mal pagades i això fa que, quan arriben a edats avançades, tinguin pitjors prestacions“, sovint insuficients per fer-se càrrec de les despeses de la llar. De fet, edat al marge, dues de cada tres persones que es van apropar als PAE el 2020 van ser dones.

De tots els veïns que van acudir al servei, el 42 % de llars tenen menors a càrrec i el 41 % conviuen amb almenys un membre de més de 65 anys. Pel que fa a la situació laboral dels atesos, el 42 % de famílies tenen tots els membres a l’atur. Cal destacar que el 55 % de consultes que van rebre els PAE van ser per saber com reduir la factura d’aigua, llum i gas. Segons el consistori, les famílies van estalviar 81.692 euros en el subministrament energètic.

Amenaces i assetjament pel deute acumulat

Durant l’any passat, els punts d’assessorament energètic van evitar 27.598 talls de subministraments, una xifra inferior al 2019 gràcies a la normativa estatal que prohibeix els talls durant l’estat d’alarma. Si ens fixem en les famílies ateses amb deutes, el 41 % afirma haver patit amenaces i assetjament per factures d’electricitat pendents, el 36 % en el cas de l’aigua i el 23 %, del gas. Caldrà veure si la realitat de les llars amb deutes millora després del pacte entre Generalitat i Endesa d’aquest 2021.

Què són els PAE?

Els anomenats PAE són un servei municipal que treballa per garantir els drets energètics de la població amb l’objectiu de detectar i reduir la pobresa energètica. Es van posar en marxa el 2017 i, des d’aleshores, han atès 99.225 veïns. A banda d’acompanyar aquells que tenen dificultats per pagar les factures d’aigua, llum i gas ─o bé en volen optimitzar el consum─, també tenen un programa d’inserció laboral en el sector. El 2020, un 80 % de persones que van participar-hi han trobat feina.