La direcció d’ERC ha desmentit que renunciï entrar al govern municipal de Jaume Collboni, com ha avançat aquest dilluns la Cadena SER. En roda de premsa, el portaveu adjunt dels republicans, Isaac Albert, ha assegurat que l’executiva nacional “no s’ha decantat mai en aquests termes”, ni a favor ni tampoc en contra. I ha afegit: “El que passi a Barcelona, ho decidirà a Barcelona“. Albert ha explicat que, en qualsevol cas, qui prendrà aquesta decisió serà la nova direcció de la Federació d’ERC a Barcelona que sortirà elegida en el congrés que se celebrarà les properes setmanes.
ERC i PSC van signar un principi d’acord per governar plegats a Barcelona fa gairebé un any.
Justament, la Cadena SER va argumentar que un dels motius de la direcció d’ERC per decidir no entrar al govern de l’Ajuntament de Barcelona era evitar que es generés una nova crisi a la federació barcelonina, en ple procés per renovar la direcció. Aquest mitjà, a més, també explicava que ERC hauria valorat que entrar ara al govern municipal podria tenir un cost molt elevat perquè falten només dos anys de mandat i consideraven que no seria fàcil rendibilitzar l’acord de govern amb els socialistes.
Dignitat Republicana van demanar una consulta abans de l’estiu
Es dona la circumstància que fa només uns dies Dignitat Republicana, la candidatura de la Federació de Barcelona crítica amb la direcció actual d’ERC, va proposar fer una consulta per entrar al govern de Collboni abans de l’estiu. Lamenten que fa un any s’ajornés la votació per manca d’aforament i critiquen que no l’hagin tornat a convocar durant tot aquest temps.
El preacord entre PSC i ERC, un any guardat al calaix
PSC i ERC van arribar a un preacord el juny dels 2024 perquè els republicans entressin al govern municipal. El preacord incloïa que ERC tingués dues tinències d’alcaldia: la de Turisme, en aquell moment es va dir que podria recaure en la presidenta del grup municipal, Elisenda Alamany, i la de Drets Socials, que podria assumir Jordi Castellana. Aleshores, els republicans van explicar que l’entesa incloïa que tinguessin “responsabilitats de gestió en àrees clau, com la llengua catalana, joventut, turisme, promoció econòmica, drets socials, projecció de ciutat, gent gran i qualitat urbana“.

