L’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, durà a votació la connexió del tramvia per la Diagonal —des de Verdaguer fins a Francesc Macià— de manera imminent. En l’entrevista institucional a betevé en el marc de l’equador del mandat, Collboni ha dit que sotmetrà el projecte a votació en els propers tres mesos hàbils, és a dir, abans d’octubre.
L’expedient per reurbanitzar la Diagonal haurà d’obtenir una primera llum verda a la Comissió d’Urbanisme i perquè això passi Collboni necessita el suport de l’oposició. En aquest sentit, ha instat Barcelona en Comú i ERC a donar-li suport, ha dit que “seria el coherent” i que és el que creu i espera que acabi passant.
Les obres, com a molt aviat, el 2026
Un cop el projecte hagi rebut el suport polític, el següent pas serà acordar amb l’ATM com es reparteix el cost de les obres (que segons les primeres estimacions, s’enfila al voltant dels 200 M €). A partir d’aquí, el govern municipal haurà de buscar el finançament dins del pressupost municipal i Collboni ho marca com a un objectiu per als comptes del 2026. Per tant, l’alcalde no es veurà forçat a fer una modificació de crèdit al pressupost del 2025.
Un any amb el projecte al calaix
L’impuls per posar les vies a l’únic tram d’avinguda Diagonal sense tramvia arriba gairebé un any més tard que l’Ajuntament de Barcelona presentés el projecte executiu de com es farà la connexió entre Verdaguer i Francesc Macià.
L’agost del 2024, la tinenta d’alcaldia Laia Bonet va anunciar la intenció de començar-ne les obres aquest estiu, però les negociacions del govern del PSC amb els grups de l’oposició pel pressupost municipal del 2025 van deixar en un calaix el projecte del tramvia.
A banda de posar-hi les vies del tramvia, també s’eixamplaran les voreres, hi haurà parterres nous i un carril bici i es redistribuirà el trànsit. Serà la mateixa configuració que hi ha entre Aragó i Girona.
En canvi, entre el passeig de Gràcia i Francesc Macià, l’actuació serà diferent. Com que el 2015 ja es va remodelar l’avinguda Diagonal, ara només caldrà integrar-hi el tramvia al tronc central, on també es crearà un carril bici segregat bidireccional.

