Escolta aquesta notícia

Els exalcaldes Joan Clos i Xavier Trias han debatut sobre l’estat del sistema sanitari català aquest dijous a la tarda en un debat distès i informal celebrat a l’Ajuntament de Barcelona. Tots dos, també metges de professió, han coincidit a dir que el sistema sanitari català no passa per un bon moment. “Té un greu problema”, ha assegurat Trias, perquè manca, ha dit, “un bon sistema de finançament“. “No és veritat que la sanitat de Catalunya gasti molt, gasta menys del 6 % del PIB”, ha afegit.

Clos, d’altra banda, s’ha mostrat menys dur i ha apuntat que “la sanitat pot estar malament, però no ho estem tant“. Tot i això, ha advertit que hi ha “desànim” entre el personal de l’atenció primària i ha encoratjat les administracions actuals a resoldre la situació.

La quota pagar pel servei mèdic

Més enllà de l’actualitat, Clos i Trias han fet memòria i han recordat la quota que s’havia de pagar anys enrere per accedir al servei mèdic. “De les coses més grosses que hem fet ha estat suprimir-la. Ara, a posteriori, hi ha cops que penso si va ser un gran encert perquè ens ha quedat un sistema sanitari bastant avorrit”, ha dit Trias, i ha reclamat un estímul perquè “la professió tingui un recorregut”.

Clos hi ha afegit, tot bromejant, que ell només estaria disposat a reconsiderar aquesta quota “si la féssim a la xinesa”. “A la xinesa històricament el metge sols cobrava quan el malalt estava bé. Era per incentivar-lo que estigués curat”, ha dit.

També fent memòria, Trias ha criticat que la política actual consisteixi a “destruir l’adversari” i ha elogiat els vells temps en què hi havia col·laboració entre els partits majoritaris, una col·laboració que va permetre l’acord institucional de l’any 1990, que va ser l’origen del sistema sanitari actual. De fet, malgrat ser de diferent signe polític, Clos i Trias han reconegut tenir una relació d’amistat.

Diàlegs a Barcelona

Clos i Trias han parlat de tot plegat en una nova entrega de la col·lecció Diàlegs a Barcelona, una sèrie de converses a duo entre personalitats rellevants de la ciutat que l’Ajuntament de Barcelona ha volgut reprendre després de 14 anys. “Si hi ha una cosa que ens agrada molt als barcelonins és parlar de Barcelona i ens agrada fer-ho amb esperit crític”, ha dit l’alcalde, Jaume Collboni, abans que Clos i Trias comencessin a debatre.

Diàlegs a Barcelona va començar l’any 1984 en format de col·lecció de llibres amb una primera entrega que recollia unes xerrades entre Maria Aurèlia Capmany i Pasqual Maragall. Fins al 1998, 128 personatges van aparèixer a les pàgines de la col·lecció parlant de la seva trajectòria i també de la seva visió de la ciutat. La iniciativa es va reprendre entre el 2008 i el 2011 per desig del regidor Carles Martí i ara estrena nova etapa.