La regidora de Mobilitat, Rosa Alarcón, ha anunciat que el govern municipal vol que el casc i l’assegurança siguin obligatoris a Barcelona per als usuaris de patinets elèctrics i altres vehicles de mobilitat personal (VMP). Alarcón ha dit que elevarà la iniciativa al Pacte per la Mobilitat (on són representades entitats del sector) perquè “és el moment d’obrir el debat i plantejar aquesta mesura”.

Alarcón ha defensat l’ús del casc i l’obligatorietat de tenir una assegurança en patinets elèctrics com a element per reduir-ne la sinistralitat. A més, ha explicat que aquestes obligacions es podrien fer efectives, com a molt aviat, d’aquí a més d’un any per la lentitud dels tràmits administratius: “Ara comencem a caminar”.

La proposta per fer obligatoris el casc i l’assegurança sorgeix en el marc de la nova normativa de la DGT per a patinets elèctrics i vehicles de mobilitat personal, que dona un marge als ajuntaments per fer-hi adaptacions. Segons la regidora, “de moment només ho plantegem per als VMP”, i no a les bicicletes.

Els patinets, expulsats del tot de la vorera

La regulació de la DGT per a patinets elèctrics (vigent des del 2 de gener) manté intactes alguns dels punts previstos a la normativa que ja tenia Barcelona des del 2017, però també n’afegeix o en modifica d’altres. Els punts més destacats de la normativa són aquests:

  • Limitació de la velocitat màxima a 25 km/h (en comptes de 30 km/h com fins ara).
  • Prohibició de circular per la vorera i àrees de vianants.
  • Només un passatger.
  • Seient només a Segways i ginys autobasculants.
  • Certificat de circulació (previst per al 2022).

Un dels punts que, segons la Guàrdia Urbana, acumula més infraccions és circular per zones no permeses. És a dir, per voreres o per carrers de plataforma única on no es permet el pas de vehicles. En són un exemple el Pla de la Seu (davant de la Catedral), el tronc central de la rambla de Catalunya o el carrer de Còrsega (entre la rambla de Catalunya i el passeig de Gràcia).

La Urbana n’intensificarà els controls

Precisament per assegurar-se que es compleix l’obligació dels patinets a circular per on toca (carrils bici, calçades limitades a 30 km/h i plataformes úniques habilitades al trànsit), la Guàrdia Urbana ha preparat un dispositiu especial, que començarà el dilluns 18 de gener. “Intensificarem la presència i les denúncies”, ha avisat l’intendent major del cos, Pedro Velázquez.

Per la seva banda, el tinent d’alcalde de Seguretat, Albert Batlle, ha assegurat que “ja no es tracta d’una fase de fer pedagogia, sinó d’aplicar correccions”. Segons les últimes dades presentades per l’Ajuntament, l’any 2020 es van interposar 8.492 denúncies a usuaris de patinet elèctric (un 30 % més que el 2019).