La campanya electoral de les eleccions municipals del 2019 comença la nit del 9 de maig amb la tradicional enganxada de cartells.

Les 25 candidatures que opten a l’alcaldia desplegaran banderoles, cartells i pancartes per tots els districtes de Barcelona amb l’objectiu de seduir nous votants i els indecisos.

cartells campanya eleccions municipals 2019

5.879 fanals amb cartells de campanya

Segons la llei electoral l’Ajuntament té l’obligació de reservar espais gratuïts de propaganda electoral a la via pública que posa a disposició de la Junta Electoral. Posteriorment la Junta Electoral sorteja els espais entre les candidatures. A la ciutat de Barcelona hi ha 500 plafons, 5.879 fanals per posar-hi banderoles distribuïts en 72 trams de carrers i 92 trams més per posar-hi pancartes. A banda dels espais gratuïts, els partits poden instal·lar propaganda electoral en punts comercials autoritzats, les tanques publicitàries de grans dimensions.

Subvencions i límits de despesa

L’Estat subvenciona diverses despeses de la campanya electoral. D’entrada concedeix 270,90 euros per cada regidor que el partit tingui al consistori. També es donen 54 cèntims per cada vot rebut per la candidatura amb representació a l’Ajuntament en les eleccions anteriors. D’altra banda, hi ha un límit econòmic en les despeses electorals. Les candidatures poden gastar la xifra resultant de multiplicar 11 cèntims pel nombre d’habitants de Barcelona. A banda, si un partit té representació en com a mínim la meitat dels municipis de la província de Barcelona, podrà gastar 150.301,11 euros extres. D’aquesta xifra resultant, com a molt el 20 % es pot destinar a les pancartes, les banderoles i els cartells de campanya.

 

Barcelona en Comú

En les eleccions del 2015 la confluència d’esquerres de Barcelona en Comú es presentava per primera vegada als comicis municipals amb Ada Colau com a candidata a l’alcaldia. En el cartell hi apareixia Colau amb un somriure d’orella a orella en una imatge informal i força il·luminada. El lema de campanya era “Guanyem Barcelona”. Quatre anys més tard i després del pas pel govern de la ciutat, el partit ha optat per un eslògan similar: “Guanyem el futur”. Pel que fa a la fotografia, Ada Colau hi apareix amb un mig somriure més discret, menys efusiu, i una imatge de caràcter més institucional. En destaca també la inclusió de la paraula “alcaldessa” amb un signe d’exclamació. D’altra banda, la tipografia és vermella com el logotip del partit. Els comuns també han fet cartells amb únicament la foto de Colau i la paraula “alcaldessa” presidint la propaganda.

cartell campanya colau

Junts per Catalunya

En la legislatura anterior el candidat del partit era el llavors alcalde Xavier Trias, que es va presentar sota les sigles de Convergència i Unió. En aquella ocasió el missatge de campanya era “L’alcalde de tots, tu Trias” i durant la campanya la formació va jugar amb un dibuix que representava les ulleres de Trias. Després de quatre anys en l’oposició, ara l’alcaldable és Joaquim Forn, que concorrerà amb Junts per Catalunya i protagonitza el cartell principal de campanya sobre un fons blau. En aquesta ocasió el lema s’escriu de color groc i el missatge és “Creiem en Barcelona”. El partit ha optat per escriure la paraula “creiem” amb un efecte d’eco, de repetició, que indica contundència. El partit també ha fet cartells amb la número dos, Elsa Artadi, i un genèric de color groc que duu la frase “Barcelona ciutat de vida”.

cartell campanya forn

Barcelona pel Canvi – Ciutadans

El 2015 Ciutadans va entrar al consistori amb Carina Mejías al capdavant i un cartell de campanya amb domini del taronja i amb el missatge “Barcelona pide cambio”. Enguany Ciutadans participa en les eleccions en la candidatura de Manuel Valls i sota el nom de Barcelona pel Canvi – Ciutadans. En el cartell principal del partit hi domina el fons blanc, amb una tipografia rosa i una blava i l’eslògan “Ara convé Valls”. Crida l’atenció que en la imatge no hi apareix el nom de la candidatura i del partit d’Albert Rivera.

Esquerra Republicana

La candidatura d’Esquerra Republicana el 2015 tenia Alfred Bosch com a alcaldable i un missatge de campanya en clau catalana, “La Barcelona del sí”, i de fons, les quatre columnes rèpliques de les aixecades per Puig i Cadafalch i que representen les quatre barres. En els comicis del 2019 el candidat és Ernest Maragall, que apareix en el cartell de campanya amb un fons blau cel i lletra de color groc. En aquesta ocasió el lema es torna a centrar en la ciutat amb la frase “Reimpulsem Barcelona”. Maragall hi apareix amb un imatge desenfadada amb la jaqueta penjada a l’esquena. A banda del logotip del partit, n’hi ha un d'”Ernest Maragall alcalde de Barcelona” i un de la formació Nova, impulsada per la número dos de la candidatura, Elisenda Alamany. Els republicans també han fet cartells amb Alamany i amb Miquel Puig, número tres de la llista.

Partit dels Socialistes de Catalunya

Jaume Collboni repeteix candidatura a l’alcaldia. El 2015 el cartell de campanya optava per la pregunta “De debò Barcelona va de Trias o Colau?” i incloïa una etiqueta que deia “No fotem, Collboni alcalde de progrés”. De cara al 26 de maig el PSC ha escollit una imatge de Collboni amb la cara clarament enfocada i l’entorn del rostre desenfocat. En l cartell hi destaquen dos missatges: el principal, “Tornem a ser Barcelona”, i el segon, “Collboni, alcalde socialista”. La referència a “Tornar a ser Barcelona” remet a les legislatures de domini del PSC a l’Ajuntament i, especialment, l’època de Pasqual Maragall. N’és bona prova un segon cartell de campanya que conté més informació. Les frases són “Tornem a ser la Barcelona alegre, dialogant, tranquil·la, inspiradora, segura, oberta i amiga per sempre”, en referència clara a la cançó de Los Manolos i la Barcelona dels jocs olímpics.

Partit Popular

Alberto Fernández Díaz va ser el candidat a l’alcaldia pel Partit Popular el 2015 sota l’eslògan “Ahora se trata de Barcelona”. Ara el candidat és Josep Bou en un cartell en què clarament predominen els tons freds, blavosos del PP. El missatge és “Centrados en tu futuro” i crida l’atenció que, malgrat que el missatge està en castellà, a la part inferior hi surt el nom de Bou dos cops, en castellà i en català.

CUP Capgirem Barcelona

María José Lecha va liderar la CUP Capgirem Barcelona el 2015, quan el partit va aconseguir representació al consistori. El cartell de campanya seguia l’estètica dels cupaires, amb el color groc com a fons i la tipografia vermella i negra. Llavors el lema era “Entrem amb força”. Quatre anys més tard la candidata és Anna Saliente, que no apareix al cartell, i que utilitza l’eslògan “Amb pes ferm”. A banda la formació també ha fet cartells de temes genèrics de ciutat com l’especulació immobiliària.

Comparteix a: