El carril bici de la plaça de Catalunya haurà de tornar a esperar. L’Ajuntament de Barcelona ha ajornat el projecte fins al següent mandat. La intenció del govern municipal és que es pugui executar a partir del 2027, un cop estiguin enllestides les obres de reforma de la Rambla. El compromís, però, és deixar el projecte enllestit durant els propers dos anys.
De fet, la primera tinenta d’alcaldia, Laia Bonet, ha vinculat aquest ajornament amb una futura reurbanització de la plaça de Catalunya de la qual no n’ha donat detalls. “Si no estaríem construint un carril bici que al cap de dos anys hauríem d’estar aixecant per unes obres importants que necessàriament afectaran tot l’entorn de plaça de Catalunya”, ha explicat.
Un carril bici de complexitat elevada
El carril bici de la plaça de Catalunya estava previst per al 2022, per generar una connexió segura entre Ciutat Vella i l’Eixample, però abans de començar les obres l’Ajuntament va posposar el projecte per estudiar-lo millor. La circulació en aquest punt de la ciutat és complexa. Els quatre trams tenen característiques molt diferents, i al costat Besòs, a més, s’hi afegeix la complexitat de tenir parades de taxi, de bus, de Bus Turístic i d’Aerobús i l’entrada al metro. A tot això, ara també s’hi sumen les obres de la Rambla, just a tocar. De fet, la plaça de Catalunya haurà d’acollir provisionalment les vuit parades de floristes de la Rambla quan les obres afectin el tronc central del passeig.
1959, l’última gran reforma de la plaça de Catalunya
La reforma de la plaça de Catalunya és una de les assignatures pendents que té la ciutat. De fet, fa 65 anys que aquest cèntric espai no es renova. La plaça es va urbanitzar l’any 1927, i tres dècades més tard, el 1959, va viure l’última gran reforma i s’hi va instal·lar la rosa dels vents que hi ha al centre. Des de llavors només s’hi ha fet una actuació al subsol, a principis dels anys 90, per substituir les galeries comercials de l’avinguda de la Llum per les estacions de metro i ferrocarrils i les connexions corresponents.

