L’Ajuntament de Barcelona planteja traslladar el Centre de Coordinació d’Emergències (CECOR) del carrer de Lleida a les Tres Xemeneies del Paral·lel, tal com reclamaven les entitats veïnals. Així ho recull l’última proposta que el consistori ha fet al propietari dels edificis —la promotora Conrem Tramway—, amb qui manté un pols per concretar-ne els usos. La propietat vol fer-hi oficines, però primer cal requalificar els terrenys i l’Ajuntament reclama contrapartides per a la ciutat.

Els edificis que envolten les Tres Xemeneies van ser la seu de Fecsa-Endesa fins al 2012. Els terrenys tenen una qualificació urbanística que hi permet fer només oficines de serveis tècnics (telefonia, aigua, gas o electricitat). Segons l’Ajuntament, si es canvia la qualificació per a oficines privades, el valor del sòl gairebé es triplicaria. Per això, en els últims mesos, les dues parts han intentat arribar a un acord, però fins ara no ha estat possible.

8.000 m² per a equipaments

La proposta municipal planteja un seguit de contrapartides valorades en 10 M € que, segons l’Ajuntament, responen a l’interès general, donen resposta a les demandes veïnals i a les necessitats del promotor. En l’operació s’hi inclou l’edifici d’oficines de la Red Eléctrica Española (REE), que fa façana al Paral·lel. Amb la requalificació dels terrenys, Conrem Tramway i REE, es quedarien amb 14.500 m² per a oficines.

mapa usos tres xemeneies

Les contrapartides que reclama l’Ajuntament són:

  • Edifici Llac (té façana al Paral·lel i als Jardins de les Tres Xemeneies) per a l’Ajuntament per ubicar-hi el Centre de Coordinació d’Emergències de Barcelona (1,3 M €).
  • Cessió de 8.000 m² dels altres edificis a l’Ajuntament per a equipaments públics (4 M €).
  • 10 % de l’aprofitament urbanístic de l’operació (1,9 M €).
  • Reurbanització dels Jardins de les Tres Xemeneies (2,8 M €).

Amb aquest repartiment d’usos, l’espai deixaria de ser 100 % privat per passar a tenir un 58 % privat i un 42 % públic. Segons el consistori, la viabilitat econòmica de l’operació està garantida amb uns beneficis per al privat de 8,8 M €. Encara que no hi hagi acord amb la propietat, l’Ajuntament vol portar a aprovació inicial aquest pla urbanístic (en forma de modificació del Pla General Metropolità) al gener, per tenir-lo aprovat definitivament abans de les eleccions municipals del 2023.

CECOR, operatiu a finals del 2024

El Centre de Coordinació d’Emergències del carrer de Lleida agrupa la Guàrdia Urbana, els Mossos d’Esquadra, els Bombers de Barcelona i el Servei d’Emergències Mèdiques i funciona com a espai de coordinació. Fa anys que els sindicats reclamen un trasllat a un edifici amb millors condicions que l’actual. La intenció de l’Ajuntament és que el CECOR sigui una realitat a les Tres Xemeneies a finals del 2024.

Un dels edificis en desús a les Tres Xemeneies és visible des de Montjuïc

El promotor diu que la proposta no és realista

La propietat dels edificis de les Tres Xemeneies no està d’acord amb la proposta de l’Ajuntament, que titlla de “no realista”. Consideren que se’ls reclama molt més del que exigeix la llei i que fa inviable l’operació. Tampoc no comparteixen que el consistori es quedi amb el 42 % del complex. Segons han explicat a betevé, la proposta municipal trosseja els edificis i hi inclou el de REE, que no és dels promotors.

Per tot plegat, insisteixen que volen arribar a un acord amb l’Ajuntament, a qui reclamen que no aprovi el pla urbanístic de forma unilateral. La promotora diu que està d’acord a assumir la urbanització dels Jardins de les Tres Xemeneies, fer accions per al veïnat i aportar el 10 % de l’aprofitament urbanístic, però no accepta la resta de contrapartides. Conrem Tramway és la mateixa promotora de la nova Mercedes-Benz, amb qui el consistori sí que va tancar un acord.