Després de tres cursos, l’Ajuntament de Barcelona reforça el pla Transformem els patis perquè aquests espais escolars tinguin més arbres i plantes, espais de joc coeducatius i siguin més inclusius, alhora que s’obrin als barris com a espais comunitaris. Per al curs 2022-23, la iniciativa municipal s’amplia a 17 escoles de la ciutat que ja estan tancant els projectes per redissenyar-los entre tota la comunitat educativa i fer les obres durant les vacances d’estiu per tenir-los enllestits a l’inici de curs.

Alumnes, famílies i professorat fan la proposta de transformació del pati

Una altra edició d’aquesta proposta que s’ha presentat a l’Escola de la Concepció (l’Eixample), un dels centres que es transformaran aquest estiu. Allà un grup d’alumnes de cinquè, que han participat en el projecte han explicat com han fet l’aportació d’idees. El Marcel ha destacat que van demanar plantes aromàtiques, un sorral i més espais de joc, mentre que l’Elsa recorda que van plantejar pintar una xarranca al terra. Una altra alumna, la Gina, recorda “els esforços per escollir entre moltes propostes el que es podia fer” i afirma que quan s’enllesteixi el nou pati “serà un canvi molt gran pels alumnes que comencin a l’escola.”

El director del centre, Francesc Grau, ha detallat que amb la transformació del pati “l’escola surt reforçada” perquè s’ha fet un treball de tothom per fer créixer el centre”. En la compareixença, l’alcaldessa, Ada Colau, ha destacat que serà un pati més verd i sostenible i ha fet una crida “a totes les administracions” a invertir més a les escoles pel gran impacte que tenen aquestes partides en els centres.

La difícil convivència amb el futbol

Un pla de transformació de patis que preveu diversificar i enriquir els jocs i que parteix d’una realitat: a molts patis, la pista esportiva té un paper central i el futbol n’és protagonista, desplaçant altres jocs. Colau ha defensat la pràctica esportiva als patis però ha assegurat que “cal donar cabuda a altres activitats”.

En la mateixa línia s’ha pronunciat la portaveu de l’AFA de l’Escola, Ester Segarra, que ha detallat que a l’hora de fer la reforma “les pràctiques esportives prèvies tenen un impacte i hipotequen els usos” i ha detallat que a la Concepció s’ha apostat per obrir el joc.

A la compareixença, el regidor d’Educació, Pau Gonzàlez, ha expllicat que des del curs 2020-21 ja s’han transformat 40 patis escolars. Una iniciativa ja copnsolidada que “ha d’anar avançant i que ha vingut per quedar-se”. El projecte va arrencar amb la posada en marxa dels refugis climàtics al llarg del curs 2019-20. Llavors, 11 escoles van instal·lar espais d’ombra, fonts i van crear zones més verdes. Posteriorment, aquest projecte es va reconvertir en el pla Transformem els patis, impulsat pel govern Colau al curs 20-21 a 12 centres.

Per al curs vinent la iniciativa s’amplia fins a 17 escoles:

  • Escola Castella
  • Escola Tibidabo
  • Escola Mercè Rodoreda
  • Escola Rubén Darío
  • Escola Mas Casanovas
  • Escola Enric Granados
  • Institut Escola Mirades
  • Escola Aldana
  • Escola Gayarre
  • Escola de la Concepció
  • Escola Mossèn Jacint Verdaguer
  • CEE Sant Joan de la Creu
  • Escola Elisenda de Montcada
  • Escola Molí de Finestrelles
  • Escola Turó Blau
  • Escola el Sagrer
  • Escola Farigola del Clot

A banda d’aquestes escoles, a l’estiu es faran obres a l’Escola de les Aigües (Baix Guinardó) i a l’Escola Pau Casals (Gràcia). Cada dia desenvolupen una segona fase d’obres al pati, dins el marc dels pressupostos participatius.

pati Escola Aigües transformat

Creació d’una guia per sistematitzar la transformació dels patis escolars

En aquesta edició s’estrena una guia que recull els criteris per tenir un pati naturalitzat coducatiu i comunitari que orienti les transformacions d’aquests espais. Un document elaborat per l’Institut Infància i Adolescència per sistematitzar tot aquest procés. Propostes pensades amb perspectiva educativa, feminista i ambiental que preveuen, per exemple, que el pati afavoreixi relacions igualitàries amb la diversitat de gèneres, orígens i edats.

Aquest recull vol ser un document útil per aplicar a partir d’ara. Concreta que els patis han de garantir el contacte amb la natura, tot posant-hi més verd, sorra i aigua. A més, s’estableix que els patis han de crear espais de joc diversos i enriquits, que es puguin aprofitar com a espais de barri comunitaris. En aquest sentit s’inclou la recomanació d’ampliar els espais de paviment tou, que assegurin la convivència amb usos per a l’educació física i l’esport.