Segons els darrers càlculs, ara només una de cada 10 compres en línia que fan els barcelonins van a parar a un punt fix de recollida; és a dir, que la vasta majoria escull que li portin la comanda a casa. Ara bé, de cara al 2030, l’Ajuntament de Barcelona i els operadors de transport de mercaderies volen adreçar la balança: que un 40 % de les compres “online”, el quàdruple que ara, es recullin en un punt fix, en comptes d’enviar-les a domicili.

És un dels objectius a set anys vista que s’han marcat consistori i operadors per aconseguir una distribució urbana de mercaderies més neta i eficient. De fet, Barcelona ja ha fet passos decidits els darrers mesos per implantar més punts fixos de recollida de compres en línia: l’Ajuntament regularà que els aparcaments públics i privats puguin destinar un espai per als armariets (“lockers”, en anglès) per a les empreses de comerç digital.

Si volem una ciutat de proximitat, necessitem que les mercaderies quedin a prop”
Laia Bonet, regidora de Mobilitat
És molt més eficient que una furgoneta deixi tots els paquets en un punt que anar casa per casa”
Adrià Gomila, director de Serveis de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona

Comptant la recollida de paquets en punts fixos, l’Ajuntament i el sector del transport de mercaderies s’han marcat 10 objectius a perseguir fins al 2030. Per exemple, incrementar en un 20 % de les hores disponibles per a la càrrega i descàrrega (bé sigui en superfície o bé a l’interior de pàrquings), reduir un 50 % de les emissions contaminants dels camions i furgonetes, i rebaixar més de la meitat de les infraccions que fan els transportistes. Algunes ja s’havien esbossat a principis del 2022.

També amb la intenció de fer més net el transport de mercaderies, l’Ajuntament planteja impulsar amb el sector privat la creació d’un vehicle de zero emissions pensat específicament per a la distribució urbana de mercaderies.