Fa sis anys des que Barcelona va impulsar de manera pionera una estratègia municipal contra la soledat no volguda i, ara, ha fet una passa endavant amb la creació d’un pacte de ciutat per combatre aquest sentiment de manera transversal. La iniciativa implica entitats socials, empreses i ciutadania per treballar de manera conjunta contra la solitud, que afecta tant persones grans que viuen soles com joves i adolescents.
L’ha impulsat el govern municipal del PSC de Jaume Collboni i també en formen part els grups municipals següents: Junts per Barcelona, Barcelona en Comú (BComú), Esquerra Republicana de Catalunya (ERC) i el Partit Popular (PP).
Molts barcelonins se senten sols
De fet, segons dades del 2025 facilitades per l’Ajuntament, un 23,8 % dels barcelonins majors de 16 anys afirmen que se senten sols. Un 17,8 %, a vegades i un 5,9 %, sovint. Davant d’aquestes dades, l’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, defensa que cal abordar la soledat i evitar que sigui un tema tabú.
“Tan greu és la senyora que viu sola i no rep la visita de ningú com l’adolescent que no té ningú amb qui parlar”, diu Collboni. En aquest sentit, un dels reptes del pacte de ciutat és fomentar el benestar digital dels infants, és a dir, que facin un ús segur i responsable de les xarxes socials i els mitjans digitals i que no hi recorrin com a refugi quan se senten aïllats.

Urbansime, voluntariat, empresa…
En l’àmbit laboral, per exemple, es vol fer una guia per a petites i mitjanes empreses amb pautes i recomanacions sobre la soledat no desitjada a la feina. En l’àmbit de l’espai públic i l’urbanisme, l’alcalde aposta per “facilitar la vida comunitària”. “Una cosa tan senzilla com posar bancs on calen trenca aquesta sensació d’aïllament”, afirma. El pacte, a més, també preveu fomentar la interacció entre persones de diferents generacions i promocionar el voluntariat com a eina per trencar amb la soledat no volguda.
Els integrants del pacte
El Pacte de Ciutat contra les Soledats el projecten fins al 2030 i de moment compta amb una vintena de fundacions, federacions i entitats, que, juntament amb l’Ajuntament, tiraran endavant les accions. Dins del nucli impulsor del pacte hi ha, per exemple, PIMEC, el Sant Joan de Déu, el Col·legi Oficial de Psicologia, el Consorci d’Educació, el Grup Focus i l’Agència de Salut Pública de Barcelona.