Barcelona ha estrenat aquest dimarts representació permanent davant de la Unió Europea i, així, s’ha convertit en la primera ciutat espanyola a aconseguir una fita d’aquestes característiques.
La representació l’ha presentada oficialment l’alcalde de la ciutat, Jaume Collboni, que ha encarregat a Laia Segura (especialista en relacions internacionals i polítiques ambientals i d’habitatge) la necessitat de defensar els interessos locals de forma permanent en el si de les institucions europees.
Al rovell de l’ou
L’oficina de la representació barcelonina s’ubica a l’avinguda de les Arts, a Brussel·les, una via de la capital administrativa d’Europa on ja hi ha moltes ambaixades, consolats i representacions de països d’arreu del món.
De fet, la seu de la ciutat és al mateix espai que la representació de la Diputació de Barcelona, al mateix edifici que les de la Regió de Múrcia i les illes Balears, i a només uns metres de la representació permanent d’Espanya.
Lideratge en habitatge i valors
“Hem de fer la feina de gota malaia“, ha dit Collboni en la presentació de l’espai. En aquest sentit, l’alcalde ha demanat a Laia Segura que segueixi posant la defensa de l’habitatge assequible a l’hora d’intentar condicionar la presa de decisions polítiques a la UE.

Això significa que la tasca de la representant permanent de Barcelona davant de les institucions europees beurà, en bona part, de la feina feta fins al moment per l’aliança d’alcaldes Mayors for Housing. A més, l’obertura de la representació coincideix amb un moment clau a Europa: la negociació dels pressupsotos comunitaris per a partir del 2028.
Segura també té l’encàrrec d’aconseguir fons europeus per a Barcelona i d’exercir un “lideratge municipalista” per “defensar els valors de la ciutat“, en un moment en el qual “estan en risc des de dins de les pròpies institucions europees”, segons ha dit l’alcalde en plena referència als moviments d’extrema dreta.
Junts ho celebra, però “arriba tard”
El president del Grup Municipal de Junts, Jordi Martí Galbis, també s’ha desplaçat fins a Brussel·les per visitar la nova oficina i n’ha celebrat la seva obertura. “Com a capital del país necessitem ser-hi“, ha dit, tot i que alerta que s’hauria d’haver fet abans: “Arriba tard“.
Galbis ha apuntat que des de l’oposició vetllarà perquè la feina que es faci a l’oficina “tingui el nivell que mereix la ciutat” i ha reiterat la necessitat “d’integrar-nos plenament en les dinàmiques europees, no només per aconseguir fons, sinó també per aportar la nostra visió de quina Europa volem”.