L’Ajuntament de Barcelona cobrarà una taxa als grans operadors postals que facin ús de l’espai públic de la ciutat per repartir a domicili productes comprats a internet. La proposta només afectarà aquelles empreses que facturin més d’un milió d’euros a la ciutat i que portin els paquets al domicili del comprador. Actualment a la ciutat operen 26 grans empreses que superen aquest volum de facturació, cinc de les quals concentren el 62 % de les operacions. Per exemple, Amazon n’és una.

La mesura serà possible per l’acord del govern municipal amb el grup d’ERC al consistori. L’objectiu és que es debati a la Comissió d’Economia i Hisenda i, després, al plenari del mes de desembre. L’aprovació definitiva, però, no arribarà fins al ple del mes de febrer.

La nova taxa ja es va incloure en l’acord de pressupost del 2021 i la intenció era posar-la en marxa aquell mateix any. L’Ajuntament va encarregar un estudi a experts de la Universitat Carlos III de Madrid per saber de quina manera es podia aplicar, ja que no n’hi havia precedents.

Festius oberts 2022 a Catalunya: Tots els diumenges i festius amb botigues obertes a Barcelona
Consulta el calendari de diumenges i festius amb botigues obertes d’aquest 2022

Qui haurà de pagar la taxa?

La mesura afectarà els grans operadors postals. És a dir, aquelles empreses de paqueteria que tenen llicència per distribuir a domicili i que facturen més d’un milió d’euros anuals fruit del transport dels articles comprats en línia.

L’import global de la taxa —el que hauran de pagar les diferents operadores— no podrà superar els 2,6 milions d’euros. L’autoliquidació l’hauran de fer les mateixes empreses i l’hauran de presentar telemàticament entre l’1 de juliol i el 30 de juliol.

A qui no afectarà?

No l’hauran de pagar els petits transportistes autònoms o els establiments de la ciutat que tinguin una flota de vehicles per fer entregues a domicili. Tampoc no afectarà la distribució de productes a comerços: per exemple, quan un restaurant rep les begudes que servirà després als clients.

També en queden al marge els punts de recollida. És a dir, que no hauran de pagar la taxa si el repartiment es fa en un d’aquests punts i no a domicili. Per això, l’Ajuntament crearà un registre municipal dels espais per recollir paquets i enviaments que s’actualitzarà anualment.

El web del comerç de Barcelona bcnMarket, aturat “sine die” mentre se’n repensa el futur
La plataforma aspirava a ser ‘l’Amazon del comerç barceloní’, però els impulsors han decidit aturar-la per decidir quin rumb se li dona

Una iniciativa pionera

El primer tinent d’alcalde, Jaume Collboni, ha explicat que es tracta d’una taxa pionera i innovadora a Espanya i també a Europa, ja que fins ara cap altre ciutat no l’ha aplicada. Collboni ha dit que l’objectiu és “evitar les posicions de domini d’algunes plataformes” i “afavorir el comerç de proximitat”. A més, d’aquesta manera es vol “evitar l’escena de motos i furgonetes circulant per la ciutat” i reduir el col·lapse i la contaminació.

El regidor de Pressupostos i Presidència, Jordi Martí, afirma que la mesura també busca incentivar el canvi d’hàbits: “Que un paquet de 300 grams el traslladi fins a casa teva un vehicle que pesa una tona i mitja, aquesta ciutat no s’ho pot permetre”.

Des d’ERC, que fa temps que defensen la taxa, han valorat que, finalment, el govern municipal hagi tirat endavant la proposta i creu que d’aquesta manera es dona impuls al comerç de proximitat de la ciutat.