L’any 2016, la síndica de greuges, Maria Assumpció Vilà, va rebre 128 queixes relacionades amb el turisme, que suposen un increment respecte a les 28 que hi va haver l’any anterior. La majoria de queixes, 108, van ser per mostrar el desacord amb les cartes que l’Ajuntament va enviar als domicilis amb les quals convidava els ciutadans a denunciar pisos turístics il·legals. Vilà creu que la col·laboració ciutadana en aquest cas és encertada. Durant el 2016, la síndica va fer 3.344 actuacions, de les quals 1.735 van ser queixes.

Les molèsties generades pels pisos turístics il·legals i pels seus usuaris també van centrar reclamacions a la síndica, però la majoria van ser per rebutjar la campanya municipal que instava els ciutadans a denunciar aquestes activitats. Els denunciants consideren que la campanya vulnera el dret a la intimitat i que pot generar denúncies falses. Tot i això, a Vilà no li sembla malament la col·laboració ciutadana perquè també hi ha queixes per la falta d’inspectors. “Qui ho vulgui fer que ho faci i qui no, que no ho faci”, ha dit la síndica en relació amb les 108 queixes rebudes.

Vilà reclama més  Guàrdia Urbana i una nova ordenança de civisme

L’informe 2016 de la síndica recull també 64 reclamacions en l’àmbit de la seguretat ciutadana, amb una queixa principal sobre la manca de resposta i presència de la Guàrdia Urbana quan se’ls ha requerit. Maria Assumpció Vilà conclou que la plantilla de la Guàrdia Urbana “no és suficient i s’ha d’ampliar”, així com promoure la col·laboració amb els Mossos d’Esquadra.

La síndica també creu que cal “renovar i posar al dia” l’ordenança de convivència i civisme, i fins i tot proposa que se substitueixi aquesta norma per un codi de bones pràctiques que inclogui mesures en benefici de la comunitat en comptes de multes en casos d’accions incíviques. Vilà creu que l’ordenança “criminalitza els més vulnerables” i que cal evitar-ho “dins d’un ordre ponderat”.

Insta les administracions a regular el lloguer

En l’informe anual, i després d’atendre 137 queixes sobre habitatge, la síndica es mostra “molt preocupada” per l’augment del preu del lloguer. Reconeix que el tema no és competència de l’Ajuntament i per això demana a la Generalitat i al Govern espanyol que facin “una norma per regular els preus i que eviti que les famílies no se sentin excloses”.

Pel que fa als Serveis Socials, la síndica va rebre 150 queixes l’any passat, a partir de les quals treu la conclusió que “estan sobrecarregats de feina” perquè molts dels reclamants, explica, denuncien manca d’informació i resposta. Per això Maria Assumpció Vila insta l’Ajuntament a informar suficientment de fins on arriben les ajudes.