Desenes de veïns de Gràcia han encès les alarmes davant de les expropiacions que preveu el pla de futur del districte. Tal com va explicar el govern municipal al febrer, el pla —que ja està aprovat inicialment— vol blindar el patrimoni de Gràcia, crear més zones enjardinades i construir fins a 2.000 pisos protegits. Ara bé, en aquell moment no es va parlar de les afectacions urbanístiques: el pla manté l’expropiació de 31 locals i 42 habitatges existents i amb gent vivint-hi.

Les expropiacions es concentren als 12 punts següents, i la majoria estan justificades perquè l’Ajuntament obtingui sòl públic per fer-hi zones verdes i per construir-hi habitatge protegit.

expropiacions mgpm gracia

1.600 firmes contra l’allargament del passatge de Frígola

Una de les afectacions que manté més veïns en peu de guerra és al passatge de Frígola. Segons el pla, s’han d’expropiar un edifici (on viuen 14 famílies) i el local 2estones (amb sales per a activitats culturals) per connectar el passatge amb el carrer de la Granja, just al darrere. Els afectats han explicat a betevé que aquí s’hi ha de fer un vial en planta baixa perquè hi passin vianants i bicicletes, i equipaments a les plantes superiors.

Laura Callejas (propietària de 2estones) avisa que “no hi ha ningú demanant que s’obri el passatge, sinó tot el contrari” i Antonio Ramírez (president de la finca que ha d’anar a terra) lamenta que “no entenem quina necessitat hi ha que passin veïns per aquí, quan el que comporta és fer fora 14 famílies”. A més, tots dos argumenten que al costat del passatge hi ha els Jardins del Mestre Balcells, la via de pas natural entre Frígola i la Granja.

Els afectats també critiquen que l’Ajuntament de Barcelona no els ha comunicat formalment que les seves finques mantenen les afectacions i ja han presentat 1.600 firmes per aturar les expropiacions. Si, malgrat tot, el consistori no els fa cas, la plataforma No al Vial del passatge de Frígola ha assegurat que es planteja fer mobilitzacions amb el teixit del districte.

Adeu al Parking Principal?

Altres expropiacions destacades previstes són la d’un conjunt de cases baixes (compreses entre els carrers d’Igualada, de Banyoles i de Milà i Fontanals). Aquí, l’Ajuntament vol aconseguir terreny “destinat a espai lliure”, igual que ha de passar al local del Parking Principal, possiblement l’aparcament de regulació horària més gran de la Vila de Gràcia. Es tracta d’una parcel·la de gairebé 1.000 m² que connecta els carrers de Sant Domènec i el de Sant Pere Màrtir per l’interior de l’illa.

parking principal gracia expropiacio

Una herència del Pla General Metropolità del 1976

El cert és que les expropiacions previstes al pla de Gràcia són una herència del Pla General Metropolità (PGM) del 1976; de fet, el pla de Gràcia és tècnicament una MPGM (una modificació del PGM). En això s’escuda el govern municipal davant de les crítiques, i justifica haver mantingut les afectacions a 42 immobles “perquè la llei ens obliga“.

En aquest sentit, la tinenta d’alcalde d’Urbanisme, Janet Sanz, ha explicat a betevé que el govern de BComú i el PSC ha desafectat més de 160 pisos que, segons el PGM del 76, s’havien d’expropiar, i que la normativa obliga l’Ajuntament a compensar les desafectacions mantenint algunes expropiacions per aconseguir espai públic nou. Més enllà d’aquesta explicació tècnica, Sanz s’ha compromès a “seguir treballant perquè les afectacions siguin el més mínimes possibles“.

Pendents de resoldre les al·legacions

L’MPGM de Gràcia està en ple procés per respondre les al·legacions. Tal com va avançar ‘El País’, se n’han presentat desenes per part d’entitats i també de partits polítics, com ERC i Junts. Aquest és el moment perquè el govern municipal s’avingui —o no— a llimar les discrepàncies sobre el pla de Gràcia abans no el tingui l’aprovació definitiva. Si finalment es mantenen les expropiacions (i l’Ajuntament les executa), el consistori haurà de calcular el cost de les indemnitzacions i haurà de reallotjar els veïns afectats.

Segons han explicat fonts municipals a betevé, els reallotjaments s’han de produir a l’entorn “en habitatges individuals” o en 70 pisos de protecció de nova construcció al carrer de Maignon i al passatge de Mercedes (on s’expropiaran dos solars a través de la mateixa MPGM). Pel que fa al cost de les indemnitzacions, ara per ara se sap que el valor cadastral dels solars i finques afectades supera els 13 M €.