El govern municipal ha comunicat al Port de Barcelona la seva voluntat d’iniciar la negociació d’un nou conveni que permeti reduir les terminals de creuers. En una entrevista a Els matins, de TV3, la primera tinenta d’alcaldia, Laia Bonet, ha explicat que ja han fet arribar una carta al Port per explicar-los “la voluntat de renovar el conveni en uns altres termes”. El consistori vol reduir el nombre de terminals, i passar de les set previstes —una de les quals encara s’ha de construir— a cinc. Aquesta negociació es fa en compliment de l’acord al qual van arribar amb BComú, a canvi de votar a favor de les ordenances fiscals.
“No ens podem permetre un acord on no es qüestioni el nombre de terminals i de creueristes”, ha admès Bonet. I afegeix: “Ja no ho podem assumir. Hem tocat sostre”.
Carbonell (Port) diu que s’obre un diàleg de “forma discreta”
El president del Port de Barcelona, José Alberto Carbonell, també n’ha parlat en la roda de premsa de presentació de resultats. Assegura que ara s’obre un diàleg de “forma discreta”. Ha dit que no volia respondre a una membre del consell d’administració en públic —en referència a Bonet— i ha recordat que amb l’equip de govern municipal ja es va estar negociant l’anterior conveni sense fer soroll durant més d’un any, un moviment que ara pensa repetir. “Vam negociar, dialogar i assolir un acord i es va fer públic el gener del 2018”, ha indicat.
Stop Creuers, “escèptics” amb la negociació
Dani Pardo, de Stop Creuers, s’hi mostra “escèptic” amb aquest anunci de converses. Critica que Carbonell hagi dit que cal negociar “a porta tancada”. “Nosaltres diem el contrari, que cal transparència i que se sàpiga de què s’està parlant perquè això afecta molta gent de Barcelona”, ha dit al betevé directe. De fet, l’entitat defensa que caldria una taula sobre els creuers on també hi fossin representats els agents socials.
L’increment de creueristes no és sostenible
El govern de Collboni ja havia manifestat la seva voluntat de posar un topall al nombre de creueristes, i afavorir els creuers que fan base a Barcelona, en detriment dels que hi fan escala, que s’haurien de reduir. El mateix alcalde ha reconegut amb anterioritat que l’increment exponencial de creueristes no és sostenible i, fins i tot, no descartava suprimir alguna terminal si fos necessari.
2018, l’últim conveni amb el Port
L’últim acord amb el Port de Barcelona es va signar el 2018 amb Ada Colau d’alcaldessa. L’acord limitava el nombre de terminals a set i les allunyava del centre, concentrant-les al moll Adossat. Actualment al Port hi ha sis terminals de creuers. L’última es va estrenar el passat 15 de febrer, i és la nova terminal d’MSC. Encara en queda, però, una setena per començar a construir. S’ha adjudicat a Royal Caribbean, que preveu tenir-la llesta la primavera del 2027.
