El Centre LGTBI de Barcelona compleix quatre anys aquest mes. L’equipament es va inaugurar el 19 de gener del 2019 i, des d’aleshores, prop de 90.000 persones han participat en les activitats que s’hi organitzen: tallers, formació, premis, taules rodones o jornades. L’Ajuntament afirma que el centre s’ha convertit en un espai de referència de les entitats LGTBI i també d’acompanyament i assessorament de les persones que s’hi acosten.

Segons el consistori, la firma del nou conveni de gestió amb la Plataforma d’Entitats LGTBI l’any passat va donar impuls a l’equipament, amb un augment del pressupost i l’ampliació de l’àrea d’acollida (ara amb dues treballadores socials). Aquest servei en concret va atendre el 2022 un total de 450 persones del col·lectiu, i gairebé la meitat de demandes es van fer per tràmits d’estrangeria i d’asil (93), peticions sobre necessitats bàsiques i prestacions (72) i suport psicològic (69).

Manuel Peinado, president de la plataforma, ha explicat aquest dimecres a la tarda que el perfil d’usuaris del servei d’acollida són gent que passa per diverses vulnerabilitats, més enllà del gènere i l’orientació. Per exemple, persones en exclusió residencial, amb pocs ingressos o en situació administrativa irregular. Segons Peinado, la incorporació de la treballadora social nova ha permès reduir l’espera per a una cita, que havia arribat a les sis setmanes a finals del 2021 i principis del 2022.

Creix la demanda d’atenció del col·lectiu trans

Des que l’equipament es va inaugurar, la demanda d’atenció a persones trans ha crescut any rere any i cada cop hi ha més joves usuaris del servei d’acollida. De les 450 persones que s’han acompanyat, 422 també han requerit atenció psicològica, jurídica i laboral al propi centre. El que també han augmentat són les consultes al servei d’informació i dinamització de l’espai. L’any passat, amb la recuperació de la presencialitat postcovid, es van atendre 5.600 consultes, la xifra més alta des de l’obertura.