Ja hi ha data: l’1 de febrer del 2025 serà el dia a partir del qual passarà a ser obligatori utilitzar casc per circular en patinet elèctric a Barcelona. Així ho ha anunciat la tinenta d’alcaldia Laia Bonet, en la Comissió d’Urbanisme i Mobilitat, en la qual s’ha donat la primera llum verda a la modificació de l’Ordenança de circulació. El govern del PSC ha rebut el suport de BComú i d’ERC, mentre que el PP s’hi ha abstingut, i Junts i Vox hi han votat en contra.
L’1 de febrer també entraran en vigor la resta de novetats que inclou la nova Ordenança de circulació, com la prohibició de circular en patinet per les voreres i el veto a l’aparcament de motos en vorera als accessos de centres educatius i d’hospitals. Només queda pendent que el Ple hi doni el vistiplau definitiu, el 29 de novembre.
MULTES ALS PATINETS I VMP
Els usuaris que incompleixin la normativa s’enfrontaran a sancions de 100 € si no duen el casc i de 500 € si circulen per una vorera.
A continuació, les novetats més destacades de la modificació de l’Ordenança de circulació, que estava guardada en un calaix des del 2023:
Patinets i VMP | Bicicletes | Motos |
---|---|---|
Obligació de dur casc | Prohibit circular per les voreres | Prohibit aparcar en vorera als accessos d’escoles i hospitals |
Només una persona (major de 16 anys) per patinet | Excepció per circular per vorera, si no hi ha carril bici: fins a 14 anys o adults amb cadireta/remolc de menors | Prohibit aparcar als espais adjacents a aparcaments de bicis |
Prohibit circular per les voreres | Obligació de baixar de la bici si hi ha aglomeració de persones en una plataforma única | Prohibit lligar la moto a arbres, semàfors i altres elements de mobiliari urbà |
Prohibit circular per la calçada dels carrers limitats a 50 km/h | ||
Limitació de 25 km/h, encara que circuli per una calçada de 30 km/h | ||
Limitació de 10 km/h en carrils bici en vorera | ||
Obligació de baixar del patinet si hi ha aglomeració de persones en una plataforma única |
Prohibit aturar el cotxe en un carril bici
A banda de les novetats principals, relatades al quadre anterior, la modificació de l’Ordenança de circulació també inclou altres condicions rellevants.
Pel que fa al repartiment de mercaderies en bici i VMP, l’Ajuntament permetrà que aquests vehicles puguin fer la càrrega i descàrrega a les àrees DUM en calçada (com qualsevol altre camió o furgoneta) i també a la vorera, si és una vorera en què l’aparcament de motos és possible.
Per una altra banda, l’ordenança també posarà negre sobre blanc que queda totalment prohibit aturar vehicle a motor (sigui un cotxe, una furgoneta o una moto) en un carril bici per fer càrrega i descàrrega de passatgers o de mercaderies.
Campanya per informar dels canvis
La tinenta d’alcaldia Laia Bonet ha anunciat que l’Ajuntament farà una campanya informativa perquè “caldrà un canvi d’hàbits“, mentre que Guille López (BComú) ha reivindicat “caminar cap a una millor protecció dels vulnerables a l’espai públic” i Rosa Suriñach (ERC) ha demanat que l’ordenança també admeti la circulació de bicis en doble direcció a les plataformes úniques.
Juan Milián (PP) ha lamentat una “manca de lideratge i d’ambició” del govern en la redacció del text, així com també ho ha fet Francina Vila (Junts), que ha qualificat d'”antimoto” la modificació de l’ordenança. Liberto Senderos (Vox) s’ha mostrat partidari d’apujar els límits de velocitat a Barcelona.