Passejar-se pels 600 m2 del “showroom” de BD Barcelona Design al Poblenou (carrer de Ramon Turró, 126) és com fer un recorregut per la història del disseny barceloní del darrer mig segle. Algunes de les peces que es mostren, i estan a la venda, són clàssics contemporanis que tan aviat decoren un pis de l’Eixample Barceloní com poden formar part del Museu del Disseny. Són possiblement l’empresa espanyola que més premis de disseny ha rebut, entre si el Premi Nacional de Disseny, el premi europeu a la millor empresa de disseny i el Delta a la seva trajectòria empresarial, que els ha atorgat ADI-FAD aquest 2022.

A Barcelona, el disseny va començar amb nosaltres”
Jordi Arnau, director general de BD


“A Barcelona, el disseny va començar amb nosaltres”, afirma al ‘Plaça Tísner’ el director general de BD Jordi Arnau, “el 1972 Espanya era un país en blanc i negre i nosaltres vam ser els primers en mirar a l’estranger i apostar per dissenys agosarats”. Els artífex d’aquesta sacsejada de modernitat van ser els arquitectes Pep Bonet, Cristian Cirici, Lluís Clotet, Oscar Tusquets i la dissenyadora Mireria Riera, sota el paraigua de l’empresari Oriol Regàs. Un grup d’amics que van crear Bocaccio Design (posteriorment BD Edicions de Disseny) en honor al local d’oci nocturn on van segellar la creació d’una productora de mobles que 50 anys més tard exporta el 90 % de la seva producció a mercats internacionals, treballa amb les millors botigues del món i no ha deixat de banda el seu esperit transgressor.

“Showroom” amb la làmpara Olvidada a primer terme

Dissenys emblemàtics

Entre les peces emblemàtiques editades per BD hi ha el gerro Shiva, de l’arquitecte italià Ettore Sottsass, que té la forma d’un penis rosat fet de ceràmica i simbolitza la fertilitat; la làmpara Olvidada de l’arquitecte Pepe Cortés, un disseny tubular de l’any 76 que encara està en producció; el banc Catalano, d’Oscar Tusquets i Lluís Clotet, o la campana AE, de Clotet, Tusquets i Anna Bohigas, la primera campana extractora (transparent) que va fer fora els fums de moltes cuines barcelonines l’any 73, quan només existien ventiladors extractors.

Dalí i Gaudí

Explica Jordi Arnau que BD també fa la producció en sèrie, de forma artesanal, del mobiliari d’Antoni Gaudí, com les cadires i bancs que va crear per a la Casa Calvet i la Casa Batlló. L’any 1975, Bigas Luna els va traspassar els drets en tancar la botiga de mobiliari Gris, que compartia amb el dissenyador Carles Riart, quan es va començar a dedicar al món del cinema. La relació de BD amb Dalí “va ser més personal”, afegeix Arnau, perquè Oscar Tusquets va ser amic del pintor empordanès: als anys 70 van fer conjuntament el sofà Dalí lip” i a començament dels anys 90 van editar alguns mobles que de fet són “representacions tridimensionals” que apareixien als quadres de Dalí.

Mobiliari d’Antoni Gaudí

Barcelona, un referent mundial

La darrera dècada, dos dissenyadors industrials identifiquen la firma catalana i li han obert moltes portes a escala internacional: l’espanyol Jaime Hayón i l’alemany Konstantoin Grcic. Ells són l’exemple que “el nostre producte busca la bellesa, on la forma té una preponderància sobre la funció per buscar camins inexplorats”, diu Arnau, que assegura que encara “queden noves formes per crear que ningú no ha pensat”.

Si parlem de disseny industrial, Barcelona és un referent mundial. Estem en el ‘top ten’ de les ciutats més creatives”
Jordi Arnau, director general de BD

Si parlem de disseny industrial, Arnau defensa que Barcelona “és un referent mundial, estem al ‘top ten’ de les ciutats més creatives”. Amb tot, afegeix que hi ha una lluita “brutal” per estar a dalt i rebla: “No es pot adormir, Barcelona”.