‘Set de dau. Arnau’, el nou documental dels directors Joan Vall Krasunke i Laia Requesens, recupera i porta al cinema la figura del filòsof, crític d’art i professor universitari Arnau Puig. Va ser l’ideòleg i un dels membres fundadors del grup avantguardista català Dau al Set, juntament amb Brossa, Tàpies, Tharrats, Cuixart, Ponç i Cirlot. La pel·lícula recull les reflexions de Puig poc abans de la seva mort als 94 anys.

Segons expliquen els responsables del film al programa ‘Plaça Tísner’, coincidien amb Arnau Puig a la Fundació Joan Brossa i va ser l’escriptor Vicenç Altaió qui els va proposar entrevistar-lo. Finalment, no va ser només una entrevista, sinó una sèrie de jornades de gravació en què, asseguren, “no hi havia un guió definit, però vam parlar de temes contemporanis” i també de l’univers del filòsof. “Ens vam documentar i li proposàvem paraules que ell feia servir com “solipsisme”, “dadaisme” o “transsubstanciació” i aleshores ell deia el que li semblava”, explica Vall Krasunke.

Vivències i una escultura única

A banda dels pensaments de Puig, la pel·lícula també captura unes vivències que serveixen per repassar la història de l’art a la Catalunya del segle XX: “Com a crític d’art, Miró, Dalí o Tàpies eren companys de generació i, evidentment, els hi tenia respecte, però per a ell eren companys”, detalla el cineasta.

Una de les particularitats del film és el retrat escultòric de Puig fet per Laia Requesens, que també és escultora. Al documental veiem com la codirectora de ‘Set de Dau. Arnau’ elabora el bust mentre graven les converses. Assegura que només va fer la peça durant el rodatge i que després ja no la va tocar més. “Ha quedat a mig construir i m’agrada perquè té aquesta sensació de com si fos la seva ànima”, conclou.

L’interès per recuperar personalitats poc reconegudes

Fa anys que Requesens s’encarrega de la fotografia del les pel·lícules de Joan Vall Krasunke, però aquest és el primer cop que codirigeixen un llargmetratge junts. Vall Krasunke, conegut al barri de la Vila de Gràcia per ser l’ànima de l’antiga botiga Cinemascope, segueix en aquest producció la línia de recuperar personalitats sovint peculiars i en ocasions poc reconegudes que ha marcat la seva obra. Diu que són persones amb qui s’ha trobat al llarg dels anys i ha necessitat saber-ne més: “Xerres amb ells, hi vas a dinar o ets a casa seva i mentre ets allà rodes la vida i el seu pensament”.

Sempre parlem dels mateixos artistes però és més difícil fer un documental sobre algú que la gent no coneix tant”
Joan Vall Krasunke, codirector

‘L’home del metro’, on el protagonista és el cantant d’òpera Ramon Julivert que va cantar durant més de 50 anys al metro de Barcelona n’és un exemple. També ‘Diari de bosc’, que explica la història de l’escultor Xicu Cabanyes, un artista amb un museu d’escultures eròtiques.

“És més difícil fer un documental sobre algú no tan conegut”

Ara, amb ‘Set de Dau. Arnau’, el cineasta posa el focus sobre un crític d’art que ha rebut la Creu de Sant Jordi o el Premi Nacional de la Generalitat a la Trajectòria Artística, però que “segurament el gran públic no sap qui és”. L’autor lamenta que “sempre estem parlant dels mateixos artistes i això és relativament fàcil”. “Parlem de Picasso, Miró, Tàpies, Foix o Rodoreda, i està molt bé, però és més difícil fer un documental sobre algú que la gent no coneix tant”. Reflexiona que li sembla més interessant perquè “és més fresc”.

És una classe magistral d’art, filosofia i de vida”
Laia Requesens, codirectora

Un cop estrenada a la Filmoteca de Catalunya, la pel·lícula passa ara pels Cinemes Girona. Després els autors volen que es projecti, amb subtítols, arreu de l’estat espanyol i també en escoles. I és que defensen, a més, que és un document educatiu d’interès ja que recull el pensament “d’un savi que no està vist” i que “és una classe magistral d’art, filosofia i de vida”.