La síndica de greuges de Barcelona ha denunciat l’existència d’una tarifa de taxi fraudulenta que s’aplica de forma il·legal en alguns serveis per a les persones que es desplacen en cadira de rodes. El complement “inventat”, segons indica la sindicatura, és de 13,90 euros de dilluns a divendres de 8 h a 20 h i de 14,50 euros les nits, els caps de setmana i els festius. La denúncia es recull en l’informe al consell municipal de l’activitat de la síndica de l’any 2019 i avisa que aquesta tarifa no està autoritzada per l’Institut Metropolità del Taxi i, per tant, no s’hauria d’aplicar.

Denúncies d’usuaris particulars

L’escrit de la síndica s’origina a partir de la queixa d’un usuari particular que es va trobar amb aquesta situació amb el servei de taxi adaptat. En el cas d’aquesta persona no només se li va cobrar una tarifa fraudulenta sinó que no va poder aconseguir el rebut d’aquest cobrament, segons relata l’informe.

La Federació ECOM de defensa dels drets de persones amb discapacitats físiques alerta que la tarifació fraudulenta en els serveis de taxi adaptat és força comuna. Un altre tipus de tarifa addicional que els intenten cobrar és el de la contractació a través d’emissora o d’aplicació, que té un cost de 7 euros mínim. Aquesta és una tarifa legal estipulada per a tots els taxis. ECOM es queixa que el problema és que els usuaris amb cadira de rodes no poden demanar  aturar un taxi a mà alçada o en una parada i, per tant, sempre ho han de fer a través d’una d’aquestes centraletes.

Una d’aquestes denúncies és la de Cristian Lago, un jove que agafa sovint taxis adaptats per als seus desplaçaments. Denuncia, però, que per fer-ho, li reclamen unes tarifes que estan fora de la normativa. Aquest usuari també es queixa de la flota insuficient de taxis adaptats, que actualment és del 1,5 %, 3,5 punts per sota del que marca la normativa. Això, segons explica, fa que el servei no s’ajusti a uns mínims de qualitat i, afirma que li ha comportat un accident amb fractura dels dos fèmurs per tenir mal cordat el cinturó de seguretat.

La denúncia inicia els tràmits

Per la seva banda, l’Institut Metropolità del Taxi ha afirmat que no li consta cap cobrament diferent de les tarifes aplicades i que, en tot cas, els tràmits s’inicien un cop es rep una denúncia en la qual consti el número de llicència i la matrícula del vehicle. Segons l’ECOM, els usuaris no s’atreveixen a denunciar, ja que amb un parc de taxis adaptats tan petit (un 1,5 %) tenen por que com a represàlia no els vinguin a buscar més. La síndica de greuges de Barcelona lamenta que l’Institut Metropolità del Taxi no proposi accions concretes per investigar i actuar d’ofici en aquestes situacions.