El nord-americà Will Vinton, de visita a Catalunya per assistir al Festival de Cinema de Sitges, parla amb betevé de la seva trajectòria en una llarga entrevista en què també explica el seu vincle amb Barcelona i amb el seu art.

Sempre m’he sentit inspirat per la seva arquitectura. M’agrada el Modernisme a Barcelona; intento incorporar-lo en els meus dissenys i decorats quan puc, encara que de vegades sigui difícil perquè no sempre tot pot tenir aquest aspecte tan recarregat i aquest estil meravellós.
Will Vinton, director de cinema

Gaudí i la plastilina

Vinton posa especialment en relleu la influència que ha tingut en el seu treball la figura d’Antoni Gaudí. Explica que va ser en la seva etapa d’estudiant d’arquitectura a la Universitat de Califòrnia quan es va “enamorar del treball” del geni del Modernisme català i quan es va adonar que “per dissenyar aquelles formes orgàniques sentia que havia de llençar l’escaire i el cartabó i bàsicament utilitzar fang o plastilina per esculpir dissenys d’edificis”. 

La inspiració de Gaudí és, doncs, és un dels motors que van dur Will Vinton a experimentar amb plastilina, el material amb què va treballar al llarg de tota la seva carrera aplicat a l’animació audiovisual. Vinton, de fet, va patentar el terme “claymation” per referir-se a l’animació de plastilina, una tècnica que ja existia però que va dur un pas més enllà dotant-la de tractament cinematogràfic en el seu curtmetratge ‘Closed Mondays’, amb què va guanyar un Oscar el 1975

Un Oscar modelat

Vinton explica que en aquell moment tenia poca experiència i que van realitzar el curtmetratge a casa seva “com un experiment”. “Sabia que, en certa manera, era innovador”, diu, perquè “el muntatge, els plans curts, generals, subjectius, canvi de focus… totes aquestes coses que són comunes en la majoria de pel·lícules d’imatge real” no s’havien fet en plastilina. Però afegeix: “Mai m’hauria imaginat que amb aquell curt guanyaríem un Oscar; va ser una bonica sorpresa”.

Els estudis Will Vinton es convertirien en un referent i realitzarien tota mena de produccions d’animació amb plastilina, especialment anuncis publicitaris. El programa inclou alguns dels espots més populars com els realitzats als anys 80 per promocionar les panses de Califòrnia, però també fragments de sèries de televisió posteriors, com ‘Gary & Mike’ o ‘The PJ’s’, creada per Eddie Murphy.