Recala al Liceu la companyia del prestigiós ballarí i coreògraf Akram Kahn amb ‘Jungle book reimagined’, muntatge que fa cinc funcions entre el 25 i el 30 de gener. Al maig passat el Liceu ja havia dut a escena una particular ‘Giselle’ d’Akram Kahn, però en aquella ocasió ballava l’English National Ballet, una companyia de dansa clàssica.

‘Jungle book reimagined’ és una relectura distòpica d”El llibre de la selva’, de Rudyard Kipling. La interpreten 10 ballarins en un estil que du el segell d’aquest coreògraf britànic d’ascendència bengalí, reconegut per incorporar al llenguatge contemporani moviments de la dansa clàssica de l’Índia, en concret de la dansa kathak.

Mowgli, refugiat d’un desastre ecològic

Amb l’escriptor Tariq Jordan i la dramaturga Sharon Clark, Akram Kahn ha reescrit l’obra de Kipling situant l’acció en un univers poc amable, urbà, que no s’assembla al de la pel·lícula de Disney. Mowgli és un refugiat en una terra controlada pels animals després d’un desastre provocat pel canvi climàtic.

“Sempre em va captivar la història d’un nen que confia més en els animals que en els humans”, comenta Akram Kahn. De menut ja va ser protagonista en un muntatge d”El llibre de la selva’ amb l’Academy of Indian Dance de Londres, espectacle que va fer gira per Anglaterra.

La idea de l’espectacle va sorgir quan “em vaig preguntar què volia llegar als meus fills a banda del canvi climàtic, una herència de pena. I vaig pensar en un mite o conte que connectés amb ells i em permetés parlar del canvi climàtic”, explica el director.

Dansa, teatre i projeccions d’animacions

L’espectacle combina dansa i teatre, perquè hi ha diàlegs (sobretitulats) entre els intèrprets que encarnen Bagheera, Baloo i els altres personatges. “Mowgli no parla. Ho fan els animals criticant els humans. Volia revertir el discurs habitual, del cinema i altres discursos narratius, que ho fan només des de la perspectiva humana”, argumenta Kahn.

A escena hi ha 10 ballarins internacionals que es van passar hores veient documentals per estudiar els moviments de micos, ossos i llops. L’espectacle incorpora projeccions d’animacions esquemàtiques però efectives, i una escenografia feta essencialment de cartró reciclable, d’un sol ús en cada ciutat on fa estada.