Aquest és el resultat del xoc d'aquest matí a l'estació de Sants. Quan passaven cinc minuts de les 10 del matí, aquest tren, que provenia de Calella, ha envestit aquest altre que estava aturat a la via 7. Segons Rodalies, aquest apropament és una maniobra diària que realitza un maquinista per acostar-se a l'altre comboi i reduir el temps d'espera per entrar a l'estació. En total s'han comptabilitzat 22 persones afectades, de les qual 12 han hagut de ser ateses. Tres dotacions del Servei d'Emergències Mèdiques ha atès alguns dels afectats, la majoria dels quals ha estat per contusions lleus. La resta de passatgers que viatjaven en aquests combois han pogut accedir a l'andana sense problemes. DORY MARTÍNEZ, afectada "Estava en el tren que venía para llegar y estávamos todos levantados y justo nos caímos al suelo, se xoco todo y se apagaron las luces y todo el mundo chillando un poco y asustados, muy asustados." La Generalitat ha remarcat que es tracta d'un incident puntual. Tot i això, ha dit que el sistema de seguretat de Renfe és molt antic i ha reclamat a Adif més inversions, un extrem que no comparteix Renfe. PERE PEDROSA, director general de Transports i Mobilitat de la Generalitat "El sistema de seguretat que tenim en aquests moments és millorable perquè és un sistema que podria haver-hi inversió suficient, des d'Adif hi hauria d'haver una inversió i un esforç inversor en aquest sentit degut precisament a les circumstàncies que puntuals incidents passen" MIQUEL PÉREZ, director de Rodalies "Ho sento però aquest tema no és un tema d'inversió. És un tema que fem normalment i hem fet tota la vida. És una maniobra que es fa cada dia moltes vegades i aquest dia ha passat una cosa que no ha passat mai." Renfe i Adif han obert una investigació per determinar les causes d'aquesta incidència.

El xoc s’ha produït a les 10.05 h, quan el tren de l’R4, que fa el recorregut Terrassa-Martorell, ha rebut l’impacte per darrere d’un altre comboi que en aquell moment entrava, de resultes del qual alguns usuaris han patit cops. Tots els viatgers han estat ràpidament evacuats, moment en què tres equips del Servei d’Emergències Mèdiques han atès els ferits, entre ells el conductor. Segons la Direcció General de Protecció Civil, són 22 les persones que han sofert algun tipus de contusió, i cap, segons les primeres fonts, revesteix gravetat. De fet, 12 han abandonat l’estació sense ni tan sols necessitar atenció.

Els tècnics d’Adif i Renfe no han acabat de retirar de la via els trens accidentats fins a les 17.40 h. Els trens de Rodalies que normalment s’aturen a la via 7 de l’estació de Sants ho han hagut de fer a la 8. Durant set hores i mitja, les línies R3 i R4 han circulat amb retards de mitja hora i els trens de la R1 han hagut d’iniciar i acabar el recorregut a l’Estació de França, on també s’han acumulat retards. Renfe preveu que tota la xarxa de Rodalies recuperi la puntualitat al llarg de la tarda.

[Foto: Xescu Ferrer]

Al matí, Protecció Civil ha activat durant una estona el Pla de protecció civil de Catalunya (PROCICAT) per emergències en fase d’Alerta arran de la topada.

Davant de la incidència d’aquest divendres, la Generalitat ha tornat a qüestionar el grau de seguretat del servei de Renfe. Tot i que el director general de Transports i Mobilitat de la Generalitat de Catalunya, Pere Pedrosa, ha qualificat l‘incident de “puntual”, ha dit que el sistema de seguretat de Renfe és molt antic i ha reclamat més inversions a Adif. En aquest sentit, el director de Rodalies, Miquel Pérez, ha matisat que no és un tema d’inversions, ja que “la maniobra que ha provocat la incidència és fa cada dia”. De fet, ha dit que aquest incident  “no havia passat mai”. És per això que Renfe i Adif han obert una investigació per determinar-ne les causes.