Des d'una línia horitzontal com aquesta no es pot accedir al sud de la ciutat. Cal fer transbord en les àrees d'intercanvi. La Sheila ho ha fet durant aquest primer mes. SHEILA BOER "Surts d'aquí, creues i, si tens sort que arriba, bé. Si no, t'has d'esperar 5-7 minuts. El primer dia va ser un caos, però ara realment es nota molt la fluïdesa entre busos." Per a aquests carters, el transbord tampoc no els suposa cap problema. RICARDO MARTÍN, carter "En la ronda San Pedro, cogemos el 19 para venir aquí y de allí venir aquí. Y también de fábula. Fabuloso." JOSEP MANSIÓN, adjunt a la direcció general d'Autobusos de TMB "El que agraeix el client és que quan tu arribis a la parada de seguida t'arribi el bus. I a més, amb metro també es fan transbordaments en un percentatge molt més alt que amb bus." Precisament haver de canviar de línia per arribar a la destinació és un dels aspectes que vol potenciar la nova xarxa ortogonal. Un model que pren com a referència el pla Cerdà: línies rectes que creuen la ciutat de punta a punta dibuixant aquesta malla sobre el mapa. JOSEP MANSIÓN, adjunt a la direcció general d'Autobusos de TMB "La idea del concepte pur és que per un eix passi una sola línia amb molta alta freqüència, però adaptades a la demanda de la ciutat." Sobre la freqüència de pas, cadascú hi diu la seva. ALBERTO JORA "Con el V17, esta nueva línea, tenemos la garantia que cada 15 minutos podemos estar en el sitio correspondiente." NOELIA LLOMBART "Anava millor abans. Passaven cada cinc minuts, entre un i l'altre 5-10 minuts com a molt. I ara no. Estàs ben bé un quart d'hora esperant sempre l'autobús." MANEL CARBONELL "Trobo que hi ha menys freqüencia. Al només haver-hi una línia, l'H10, em trobo que falta freqüència. Abans si no agafaves el 43 agafaves el 44." Fins d'aquí a dos mesos, l'Ajuntament i TMB no en faran balanç. Aleshores hi haurà la possibilitat de fer-hi alguns ajustos.

El 18 de novembre van començar a circular les línies H8, H10, H16, V3 i V17. Amb aquests nous recorreguts, tres d’horitzontals i dos de verticals, la xarxa ortogonal d’autobusos s’ampliava de cinc a 10 línies, que alhora n’han substituït d’altres amb les quals els usuaris del bus ja estaven familiaritzats. Per tal que s’adaptessin als nous recorreguts, 200 informadors de TMB van estar a diverses parades per explicar aquests canvis.

La implantació de les noves línies ha comportat modificar el recorregut de nou busos convencionals i eliminar-ne cinc. La línia H8 va del Camp Nou fins a La Maquinista, i substitueix el 15. L’H10 uneix Badal i Badalona, i anul·la els busos 43 i 44. L’H16, va del Paral·lel al Fòrum, i no comporta suprimir cap autobús. Pel que fa a les línies verticals, la V3 substitueix el recorregut del 72, de Can Caralleu a la Zona Franca, i la V17 (Carmel – Port Vell) substitueix el 28.

Canviar el xip

A banda de conèixer els recorreguts concrets, els usuaris estan començant a fer seva la filosofia de la nova xarxa: per moure’s en direcció Llobregat-Besòs, han d’apropar-se a un eix viari important (com ara la Gran Via o el passeig de Colom) i esperar un bus horitzontal, que sempre passarà en menys de vuit minuts; de la mateixa manera, els autobusos verticals circulen de mar a muntanya i viceversa per eixos com el passeig de la Zona Franca o el carrer de la Marina.

L’objectiu d’aquesta nova xarxa és garantir que els busos hi passin cada cinc o vuit minuts. Alguns hi veuen l’inconvenient que, per moure’s per un determinat eix viari, depenen d’un sol autobús, mentre que abans, si no en passava un, podien agafar-ne un altre.

Però les crítiques més importants a la nova xarxa tenen a veure amb la necessitat de fer transbordaments per completar recorreguts que abans es feien amb una sola línia. De fet, és un dels trets característics de la nova xarxa, que ja preveu punts per a l’intercanvi ràpid i fàcil de passatgers entre les diferents línies. Tanmateix, també hi haurà la possibilitat de fer ajustos a problemes concrets d’aquí a dos mesos, quan l’Ajuntament i TMB facin balanç de la segona fase d’implantació de la nova xarxa ortogonal.

Història de la xarxa

La nova xarxa d’autobusos es va començar a implantar l’any passat amb les línies H12, H6, D20, V21 i V7. D’entrada, van assumir el 12% dels viatgers del bus urbà de Barcelona. Durant aquest any, el passatge dels nous autobusos, que circulen en línia recta i amb una freqüència de pas més elevada, s’ha incrementat fins al 16%.

El mes passat van començar a circular les cinc noves línies de la xarxa. Per fer-ho possible, en diversos punts de la ciutat es van crear o reformar carrils bus. Bona part d’aquestes obres es van fer a l’estiu. També es va treballar prèviament per adaptar fins a 120 parades, canviant-ne la ubicació o posant-hi noves pantalles d’informació.

El projecte de la nova xarxa de bus ha creat una xarxa ortogonal basada en uns recorreguts rectes i directes per facilitar la llegibilitat per part dels usuaris i, sobretot, disminuir el temps de trajecte. Les 28 línies que conformaran la xarxa estan distribuïdes en 17 de verticals (alineació mar-muntanya), vuit d’horitzontals (de Llobregat a Besòs) i tres de diagonals, cadascuna identificada amb una lletra i color determinat: V (verd), H (blau) i D (lila). La implantació continuarà el 2014 i anys successius en grups de quatre o cinc línies fins a completar-ne el total, de 28.