Havien d'arribar d'Eivissa ahir a la nit però ho han acabat fent aquest matí, després de dormir a l'aeroport de l'illa. "Ens hem esperat fins les 8 del matí que estava tothom dormint al terra. Ha estat horrorós." I en arribar a Barcelona, indignades, han omplert fulls de reclamació per reclamar compensacions a Vueling. Això, tot i que a primera hora semblava que avui hi hauria cert retorn a la normalitat a l'aeroport del Prat. Les cues als mostradors de facturació avançaven, això sí, amb el neguit dels passatgers escarmentats. "La veritat és que tinc una mica de por. Hi ha molta gent, no et diuen res... Hi ha incertesa." Amb el pas de les hores, però, els retards s'han anat acumulant tant a les sortides com a les arribades. Alguns, com aquest vol de Malta, de fins a 16 hores. Tot plegat ha originat, de nou, llargues cues davant els mostradors de la companyia. A més, s'han cancel·lat tres vols. "Cuando vendes más pasajes de los que estás dispuesto a realizar a mi parecer es una estafa." Davant l'allau de retards i cancel·lacions dels últims dies l'Agència Catalana de Consum ha instal·lat dos punts d'informació a l'aeroport del prat des d'on informen els passatgers afectats de quins són els seus drets. Tots aquells afectats per retards d'almenys dues hores tenen dret a reclamar menjar i beguda. Si se superen les tres ja es pot exigir una compensació econòmica que va dels 250 als 600 euros en funció de la durada del vol. Si el retard supera les cinc hores, ja es pot reclamar l'import del bitllet, a més a més de la mateixa compensació d'entre 250 i 600 euros. "Lo que no puede ser es que a una persona se le venda un billete que sabes que no vas a poder atender. Por lo tanto la situación es muy grave en ese sentido si es así realmente como se ha hecho." Consum mantindrà els punts d'informació mentre duri la crisi de Vueling. Estaran oberts de dos quarts de nou del matí a dos quarts de nou del vespre. DAVID GARCÍA BLANCAS, director comercial de Vueling "El día 28 de junio tuvimos que anular 56 vuelos y son 8.000 pasajeros que teníamos que reubicar en los días siguientes en plena operación salida. Es una bola de nieve que nos está costando recuperar." JUAN VALDÉS, president del Comitè d'Empresa de Vueling "Nosotros ya le habíamos advertido a l'anterior directiva que esto se podía producir, desgraciadamente hicieron oidos sordos. Nosotros también somos perjudicados en todo esto, y nosotros queremos que esto salga adelante. Los aviones estan volando 24 horas al día, las tripulaciones estan volando a los límites legales, entonces es un efecto dominó que a la que cae una pieza todo empieza a caer detrás."

Les cues als mostradors de Vueling ja són una imatge habitual a l’aeroport del Prat. Aquest dilluns, l’aerolínia ha cancel·lat quatre vols, un Atenes-Barcelona (6.15 h), un Barcelona-Brussel·les (15.30 h), un Sant Sebastià – Barcelona (19.50 h) i un Brussel·les-Barcelona (20.10 h). A més, més d’un centenar de vols han tingut retards.

El director general comercial de Vueling, a través d’un comunitat, ha lamentat els inconvenients ocasionats als passatgers. Explica que la companyia continua treballant en la gestió de les reclamacions presentades i en la millora del servei per posar fi als retards i cancel·lacions. Aquest matí, en una entrevista radiofònica, David Garcia ha especificat que l’origen del problema és la vaga de controladors aeris de França del 28 de juny, que els va obligar a cancel·lar 56 vols i que ha deixat a terra 8.000 passatgers. Recol·locar-los en altres vols admet que no ha estat fàcil.

El president del Comitè d’Empresa de Vueling, Juan Valdés, ha negat rotundament els rumors que diuen que els retards i cancel·lacions de les darreres setmanes són el resultat d’una vaga encoberta del personal de l’aerolínia. Valdés ha explicat que són una víctima més de la situació i que ja havien advertit la direcció que es podria arribar a produir un col·lapse com l’actual: “Van fer com si sentissin ploure i això s’ha anat arrossegant, com si ningú no ho hagués vist, fins al dia d’avui.” Des dels sindicats de treballadors atribueixen els problemes a una mala planificació de l’equip directiu anterior per a la temporada estival d’enguany.

Una vaga general a França tornarà a complicar el trànsit aeri

Des de les 19 h d’aquest dilluns i fins a les 6 h de dimecres hi ha convocada una vaga general a França que afectarà el control de l’espai aeri francès. Vueling ja ha anunciat que l’aturada comportarà la cancel·lació d’una setantena dels vols programats per a aquest dimarts, 5 de juliol, molts dels quals amb destí o origen a Barcelona. Les connexions de l’aeroport del Prat afectades seran amb París (aeroports d’Orly i Charles de Gaulle), Lió, Niça, Bordeus, Nantes, Tolosa i Marsella.