Les entitats i famílies de víctimes d’accidents de trànsit ho tenen clar. Calen canvis legals i revisar les penes per als responsables d’accidents de trànsit amb víctimes mortals. Ho han demanat en l’acte d’homenatge i record a les víctimes, en què també han reclamat ser reconegudes com a “víctimes de la violència viària”. A l’acte, el conseller d’Interior ha recollit el malestar de col·lectiu i ha anunciat la posada en marxa d’un nou servei d’atenció a les víctimes greus d’accidents de trànsit el 2023.

Interior activa un servei per a víctimes greus d’accidents de trànsit

Una de les veus més contundents i emotives ha estat la de Maria Pilar Rosanes, mare d’un jove mort en accident. Ha denunciat que “molts” conductors ara són condemnats a penes de dos anys “i un copet a l’esquena”. Després de comparar-ho amb altres delictes com el de desordres públics, amb penes de fins a cinc anys, ha conclòs que “la vida del meu fill val menys que un contenidor cremat”.

Ens hem d’enfrontar a jutges que no respecten el nostre dolor i a una una llei que és un insult”
Maria Pilar Rosanes, mare d’una víctima d’accident de trànsit

Fer front a un problema estructural

Des de l’entitat PAT (Prevenció d’Accidents de Trànsit) han lamentat que a tot l’estat hi hagi hagut 140.000 sinistres, 9.000 a la ciutat de Barcelona. I és per això que creuen que es tracta d’un “problema estructural que permet parlar de violència viària”. Per això, ja han contactat amb eurodiputats per ser reconegudes com a “víctimes de la violència viària” i demanen equiparar-se amb altres víctimes de fets violents.

Accidents mortals a Barcelona el 2022: on i quan es produeixen | MAPA
Consulta els punts negres dels sinistres a la ciutat

Els supervivents volen més suport i ajuda

A l’acte també hi ha participat l’entitat Stop Accidents que reclama millorar l’acompanyament a les víctimes oferint més suport psicològic i ajuda per fer els tràmits posteriors a l’accident. El delegat a Catalunya de l’entitat, Lilo Vilasante, ha destacat la importància de compartir la vivència traumàtica amb altres supervivents perquè permet “que t’entengui algú que ha passat el mateix que tu”.

Un equip de betevé ha pogut parlar amb un supervivent, l’Oriol López, que va ser envestit quan anava en moto l’any 2020 a recollir la seva filla a l’institut. Llavors va patir un traumatisme cranioencefàlic que el va deixar en coma amb seqüeles. Mirant enrere considera que hauria necessitat més suport psicològic i administratiu en els dies posteriors a l’accident, per superar el trauma i encarar els tràmits posteriors al sinistre.

Més educació viària i conscienciació

L’Oriol està en espera de rebre la incapacitat laboral. En aquesta nova etapa de la seva vida, comparteix la seva experiència a una autoescola, participant en xerrades amb persones que tenen el carnet de conduir retirat.