Retrocedim fins al 29 de desembre de 1912. La societat de l'època puja per primera vegada al tren que unirà Barcelona i Martorell. Ben aviat se'l coneixerà com el Carrilet, perquè la via per la qual circula és de tipus estreta. Els primers combois que van realitzar aquest recorregut de 28 quilòmetres eren de vapor. Després s'hi van incorporar d'altres, com aquest, que van fer més de pressa el trajecte. Se'l coneix com la Patxanga i data de 1926. Podia arribar a circular a 100 quilòmetres per hora i permetia arribar a Barcelona en només 30 minuts. Un fet que va suposar un gran avenç per l'economia i el comerç de l'època. ESTEVE PORRIUS "Servia per poder unir tot el que era el centre del Bages a portar la gent cap a la capital ja fos per compres, negocis o pel que calgués." Aquest matí la Patxanga s'ha tornat a posar en marxa per commemorar el centenari del Carrilet. Una cita que no s'han volgut perdre els amants del ferrocarril. ROSER CALPE "És molt maco poder gaudir d'un tren que va circular ara fa 90 anys. És un fet interessant." LLUÍS MIQUEL DUELLS "Ens recorda als vells temps, quan els nostres avis ens portaven a agafar el tren o a veure els trens passar per les estacions. I això de viatjar en trens de fusta no es fa cada dia. És una fita molt històrica aquesta." Avui, només per un cop, han pogut viatjar en aquesta relíquia, l'origen de la línia Llobregat-Anoia.

La inauguració del Carrilet, el 29 de desembre de 1912, va escurçar els 28 quilòmetres que separen Barcelona de Martorell. Des de llavors estan a menys de mitja hora de viatge. Molts barcelonins van descobrir llavors aquesta comarca com a zona d’estiueig, on llavors es podien banyar al Llobregat.

Tanmateix, allò que va motivar la posada en marxa de la línia va ser sobretot el trasllat a Barcelona i la zona portuària dels productes industrials no només del Baix Llobregat sinó també de l’Anoia: llavors ja funcionava un altre Carrilet des de Martorell a Igualada, però per arribar a Barcelona les mercaderies s’havien de traspassar a Martorell cap als trens de la línia d’ample ibèric que també passa per Martorell.

L’ONCE també se suma avui al centenari del Carrilet amb un cupó commemoratiu. En la butlleta, hi apareix un tren de l’època, el primer bitllet de la línia Barcelona-Martorell i el logotip commemoratiu. En total s’han emès cinc milions de cupons amb aquestes imatges.