Carregar un vehicle elèctric a Barcelona deixarà de ser gratuït a partir del 18 de gener en els punts de recàrrega que B:SM té repartits per la ciutat. En total, n’hi ha més de 500 entre els aparcaments i també la via pública. L’empresa municipal justifica el canvi per “garantir un ús eficient” de la infraestructura i per cobrir la inversió que es destina per mantenir i fer créixer la xarxa de punts de recàrrega.

S’han creat diverses tarifes segons el tipus d’usuari, ja siguin particulars, flotes professionals o motos a uns preus que B:SM qualifica de “raonables i competitius”. Els preus varien segons si el punt de recàrrega és en un aparcament de B:SM o bé al carrer. En tots els casos, caldrà fer una recàrrega mínima que varia segons el tipus d’usuari i vehicle.

Per als usuaris particulars que fan servir el servei habitualment, s’ha previst un abonament anual de 50 € (25 € el primer any) que es podrà compartir amb dos familiars. Si no es té l’abonament, carregar al carrer costarà 0,49 €/kWh, mentre que si es té l’abonament, el preu serà de 0,40 €/ kWh. Els preus són més barats en els aparcaments i també en horari nocturn: 0,35 €/kWh amb abonament i 0,44 €/kWh sense abonament.

En el cas dels professionals, l’abonament anual serà de 100 € (50 € el primer any). En aquest cas, el cost de carregar serà de 0,40 €/kWh en horari diürn i de 0,35 €/kWh en horari nocturn per a cotxes i furgonetes. El preu és més econòmic en els aparcaments i també per a motos de flotes professionals (0,30 € kWh al carrer en horari diürn). La diferència de preus entre l’horari diürn i nocturn vol estimular un consum més sostenible i repartit de l’energia, sobretot a la nit, quan hi ha menys demanda.

“Havien de deixar de ser gratuïts per llei”

En una entrevista al programa ‘bàsics‘, de betevé, el regidor d’Emergència Climàtica i Transició Ecològica, Eloi Badia, ha anat més enllà en la justificació de la nova mesura. Assegura que els preus “havien de deixar de ser gratuïts per llei” i que ara cal que aquests siguin “competitius” per consolidar l’arribada del vehicle elèctric i evitar frenar la seva expansió.

55 punts més de recàrrega ràpida fins al 2024

Dels 512 punts de recàrrega públics que hi ha a Barcelona, 367 estan en aparcaments de B:SM (194 per a cotxes i 173 per a motos) i n’hi ha 145 a la via pública (25 per a cotxes i 120 per a motos). Dels punts que hi ha al carrer, 25 són de càrrega ràpida per a cotxes (permeten omplir el 80 % de la bateria en 30 minuts). B:SM preveu ampliar-los en 55 punts més fins al 2024, 16 aquest any i cinc més cada any entre el 2022 i 2024.

A més, l’empresa municipal té previst, també, ampliar la xarxa de punts de recàrrega en els aparcaments. Aquest any se’n preveuen 57 de nous. Entre la inversió feta fins ara i la que es preveu per ampliar la xarxa, B:SM hi destinarà 3,5 milions d’euros. Més de 5.000 usuaris fan servir els punts de recàrrega públics de Barcelona, amb una mitjana de 7.000 càrregues cada mes.