El 2022 es van denunciar 1.490 intrusions de grafiters a les instal·lacions de Renfe a Catalunya, o el que és el mateix, quatre actes vandàlics al dia. L’empresa ha calculat el cost que ha suposat i la xifra puja fins als 10,4 milions d’euros: 28.000 euros cada dia.

En una nota de premsa, els responsables de Renfe han explicat que en total, es van pintar il·legalment prop de 33.000 m2 de superfície de trens.

La despesa de la neteja i els costos indirectes

Segons la companyia, el cost total inclou la despesa en la neteja, però també les despeses indirectes. Pel que fa a la neteja es van haver de dedicar 4.000 hores de feina dels treballadors. Ara bé, també cal tenir en compte la inversió en seguretat, tant de sistemes de videovigilància com de personal. També s’ha comptabilitzat la futura implementació de drons a la xarxa ferroviària.

La presència de grafiters a les instal·lacions suposa, a més, retards —en alguns casos ha calgut efectuar frenades d’emergència— i que s’hagin de suprimir trens per seguretat: les pintades redueixen la visibilitat dels conductors. A banda, des de l’empresa pública destaquen que l’olor de la pintura resulta molt molesta per als viatgers.

Més de 25 milions d’euros de despesa a tot l’estat

Pel que fa al cost global dels grafits a tot Espanya, Renfe assegura que s’eleva fins als 25,2 milions d’euros, uns 69.000 euros diàriament. Durant el 2022 es van denunciar 3.559 intrusions de grafiters a les instal·lacions: una mitjana de prop de 10 actes vandàlics al dia.

Segons Renfe, l’any passat el personal de seguretat va detenir 33 grafiters i la policia va posar a disposició judicial 150 persones. En total, la quantitat de pintura utilitzada va ser de prop de 16.000 litres aproximadament, uns 40.000 pots de pintura. Des de la companyia assenyalen que aquestes pintures tenen efectes nocius sobre el medi ambient i les persones.