ryanair-vaga-prat-300622

(ACN / Redacció) La quarta jornada de vaga dels tripulants de cabina de Ryanair, per exigir un nou conveni, ha obligat a suspendre, fins a les vuit del vespre, 20 vols amb sortida o arribada a l’aeroport del Prat. Així ho ha comunicat un dels sindicats convocats, USO, que també ha explicat que, a banda de les cancel·lacions, l’aturada també ha provocat retards en 26 vols d’arribada i en 24 de sortida.

Als vols que ja s’havien cancel·lat a migdia, amb destinació a la ciutat danesa de Billund, Cracòvia, Paris Beauvais, Brussel·les Charleroi, Nàpols i Màlaga, se n’hi han afegit un més a Màlaga, un a Londres, un a Roma i un a Palma, tots amb anada i tornada. Als taulells de facturació de l’aerolínia s’hi han format llargues cues al llarg del matí.

El sindicat explica en un comunicat que “les cancel·lacions que s’havien d’operar han estat motivades per la falta de notificacions de serveis mínims per part de la companyia, que no ha citat les tripulacions completes”. USO es queixa que l’estratègia de l’empresa és convocar els treballadors a diferents llocs de feina, cosa que no els permet exercir el dret de vaga.

Segons els sindicats, al conjunt de l’estat s’han cancel·lat 54 vols. La vaga durarà fins dissabte, 2 de juliol.

Ryanair assegura que les afectacions han estat menors

La companyia assegura que les afectacions han estat mínimes, menys del 3 % dels vols se n’han vist afectats. L’aerolínia assegura que és preocupant com el sindicats han donat instruccions a la tripulació perquè no es presentin als vols programats amb serveis mínims i ha advertit que aquesta pràctica és il·legal.

Serveis mínims per la vaga de Ryanair

Els serveis mínims fixats pel Govern espanyol varien entre el 36 % i el 80 % en funció de la distància i el transport alternatiu, uns percentatges que la setmana passada els sindicats ja van qualificar de “totalment abusius” i que “vulneren el dret de vaga”. En aquesta ocasió, l’aturada a Ryanair coincidirà durant dos dies —1 i 2 de juliol— amb la protesta convocada per USO a Easyjet en tres dels cinc caps de setmana de juliol per denunciar també la “situació de bloqueig” en què es troba la negociació del nou conveni.

Els serveis mínims estableixen que, en el cas del Prat, si el vol es dirigeix a destinacions de fora de la península el servei haurà d’estar garantit en el 80 % dels trajectes, mentre que si el recorregut és igual o superior a cinc hores en mitjà de transport alternatiu, els serveis mínims seran del 58 %. Finalment, per a les rutes amb ciutats espanyoles peninsulars amb recorregut inferior a cinc hores en mitjà de transport alternatiu seran del 36 %.

El sindicat denuncia coaccions i amenaces de la companyia a la tripulació

A més, el sindicat assegura que Ryanair ha comunicat als pilots que totes les tripulacions tenen cartes de serveis mínims amb el vol detallat que han d’operar i una llista d’altres possibles vols. “És totalment il·legal”, sentencia la secretària general del sindicat a l’aerolínia, Lidia Arasanz. Lamenta també les “coaccions i amenaces de la companyia” i apunta que els pilots tenen la consigna de retenir les tripulacions als avions per garantir que es podran enlairar els vols següents i que els recordin que han d’oferir menjar i begudes als viatgers.

A mitjans de juny, quan es van convocar les sis jornades de protesta en total, els treballadors de Ryanair van deixar clar que l’objectiu d’aquesta vaga era aconseguir que l’aerolínia reprengués les negociacions per als tripulants de cabina a Espanya, que es negociava entre Sitcpla i USO. Arasanz va recordar fa uns dies que Ryanair és l”única companyia internacional” que no disposa d’un conveni col·lectiu.