Totes les mirades es dirigien aquest matí les pantalles informatives que, com a novetat, anunciaven la vaga convocada durant tot el dia a Renfe, i també el calendari de les properes aturades. La vaga, que s'allagarà fins a la nit, ha estat convocada pel sindicat de maquinistes Semaf i la CGT. Segons l'empresa, el seguiment de l'aturada ha estat minoritari i s'han acomplert els serveis mínims. FÈLIX MARTÍN, director de Rodalies Catalunya "Han circulat en hora punta 2 de cada 3 trens i en hora vall 1 de cada 3 trens, però la situació és d'absoluta normalitat." La vaga ha estat convocada per la falta d'acord en la negociació del conveni col·lectiu del personal de conducció dels trens. Els sindicats reclamen un pla per contractar personal, perquè asseguren que hi ha dèficit de treballadors i que només a Catalunya, són necessaris 300 treballadors més per a Renfe. RAFAEL MARTÍN, secretari d'organització de CGT a Renfe "Volen fer un expedient de regulació d'ocupació sense que entri gent, no ho podem permetre perquè la falta de plantilla els fa externalitzar i això és treball en precari." La tornada progressiva de les vacances ha fet que molts usuaris no estiguessin informats de la vaga. A alguns, el retard els ha fet patir per arribar a temps a l'aeroport. "Comptàvem que a les 9.39 passaria un tren, no ha passat, passa a les 10.09 i el nostre vol és a les 12, estem apuradets." "He llamado a una amiga y me ha dicho que había huelga. Anda, pues ya estamos preparados, bueno." Com és habitual en les jornades de vaga, Renfe canviarà els bitllets però no en retornarà l'import, en cosiderar que els retards que se'n derivin no són responsabilitat de l'empresa.

El matí a les línies de Rodalies i Regionals ha transcorregut amb tranquil·litat, tot i que la vaga s’ha traduït en combois més plens de l’habitual i retards d’entre 30 minuts i una hora. Un dels col·lectius especialment afectats ha estat el dels passatgers que anaven a l’aeroport, que han hagut de planificar amb antelació el trajecte.

A més de frenar la venda de la filial de mercaderies de Renfe, la convocatòria de vaga de la CGT va dirigida a aconseguir una moratòria en l’obertura del transport de passatgers a la competència i a demanar que es contracti personal per compensar el dèficit de treballadors que afirmen que hi ha a la companyia. En el cas de Catalunya, els sindicats estimen que falten 300 persones a Renfe i 750 a Adif. En un principi, CCOO també participava en aquesta jornada de vaga, però ahir a última hora aquest sindicat va optar per desconvocar-la.

La convocatòria del Sindicat Espanyol de Maquinistes i Ajudants Ferroviaris (SEMAF) preveu aturades els dies 4, 11, 14 i 15 de setembre. En aquest cas, els maquinistes denuncien l’“incompliment sistemàtic” d’alguns punts del conveni col·lectiu i la manca d’avenços en les negociacions amb Renfe.